Modecollege: optimistische mode

Hoewel we niet in uitgesproken optimistische tijden leven, is het niet toevallig dat uitbundigheid de trend is.

Meest gelezen

Mode, het is al zo vaak gezegd, is een reactie op wat speelt in de maatschappij. Volgens de bekende hemline-indicator uit 1926, een idee van de Amerikaanse econoom George Taylor, zakken de zomen als het vertrouwen in de economie daalt en kruipen ze op naarmate het economisch voorspoediger gaat.

Kijk maar naar de opkomst van de minimode in de jaren zestig: die loopt synchroon met een bloeiende economische toestand. Als de economie tien jaar later instort, worden de rokken langer; de lange rokken en jurken die de hippies eind jaren zestig dragen, zijn een voorbode van de crisis begin jarenzeventig.

Advertisement - Continue Reading Below

De Vlaamse politicoloog Helmut Gaus onderstreept de relatie tussen de economische crisis en kleding in zijn onderzoek Mens en Mode uit 1992. Daarin heeft hij het ook over kleuren als afspiegeling van de economische situatie op een bepaald moment: pessimisme gaat samen met donkere kleuren terwijl lichte en felle kleuren populair zijn als de consument veel vertrouwen heeft in de toekomst. Nog twee modeclichés: dat in crisistijd rode lipstick als een tierelier verkoopt en dat mannenmodeontwerpers op zo'n moment massaal teruggrijpen op klassieke pakken.

Meest gelezen

Verleiding

Die theorieën zijn natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar in werkelijkheid zijn de verbanden tussen mode en economie vaak lang niet zo eenduidig en wetmatig als de lengte of de kleur van een kledingstuk. Kijk maar eens goed naar de zomermode die nu in de winkels hangt: die heeft een optimistische inslag. En dat terwijl het niet bepaald vrolijke tijden zijn met Trump, de brexit en de vluchtelingenproblematiek.

Het beste voorbeeld van het huidige optimisme is de uitbundige stijl van het Italiaanse luxemerk Gucci. Dat is sinds creatief directeur Alessandro Michele het voor het zeggen heeft een van de vrolijkst makende modemerken. Hij laat al sinds begin 2015 opvallend kleurrijke en rijk gedecoreerde kleding op de catwalk zien. Bij Michele dragen modellen alles door elkaar: grote brillen met glitters, schoenen met parels op de hakken, truien met een logo, klassieke mantelpakjes, lange felgekleurde jurken, leren jacks met applicaties van slangen en tijgers en studs, gebloemde broekpakken met flinke vouwen en accessoires met glitters en franje.

Gucci herfst/ winter 2017
Gucci herfst/ winter 2017
Advertisement - Continue Reading Below

Gucci-effect

Het is, kortom, niet snel te veel voor deze ontwerper. En met zijn eclectische modebeeld heeft hij het pad geëffend voor een heleboel andere ontwerpers: Michele is een van de aanjagers van de hausse van optimistische mode. Niet voor niets viel tijdens de modeweek in Milaan, waar de zomermode die nu in de winkels hangt werd gepresenteerd, geregeld de term 'Gucci-effect'. Want ook de zomermode vanonder meer Cavalli (kleurrijke hippiejurken), Prada (retromode afgezet met struisvogelveren) en Dolce& Gabbana (lange jurken met grote zonnebloemen prints) is opvallend kleurrijk.

Advertisement - Continue Reading Below

Dankzij Michele heeft het minimalisme dat in 2008 werd ingezet door Phoebe Philo, hoofdontwerpster van het Franse modemerk Céline, definitief zijn langste tijd gehad. Maar of zijn optimistische modebeeld een reactie is op de tijdgeest? 'I hope to have fun,' zei hij tegen een verslaggeefster van The Financial Times.

Dat is zacht uitgedrukt geen erg verhelderend antwoord. Over politieke situaties of maatschappelijke problemen hoor je hem nooit in interviews,wel zegt hij vaak dat hij zichzelf wil verleiden met zijn werk. Inmiddels heeft hij niet alleen zichzelf en de mode-elite verleid, ook de massa is als een blokgevallen voor zijn meer-is-meer-esthetiek. Ga maar na aan de hand van de kleding in de rekken van ketens als H&M en Zara, daarin zitten volop verwijzingen naar zijn werk. Of pak de zomercampagne van warenhuis de Bijenkorf erbij. Die heet The Art of Overdressing, en de uitgesproken prints en sprankelende kleuren in de illustraties van kunstenares Gill Button verwijzen duidelijk naar de optimistische esthetiek van Gucci.

Gucci herfst/ winter 2017

Droomwereld

Michele zelf kan zich intussen op de vlakte houden, maar zo veel mensen verleiden, dat lukt alleen maar als je boven op de tijdgeest zit. En hoewel de clichés over kleuren crisis hier niet opgaan, houdt zijn mode wel degelijk verband met de tijdgeest. Hij heeft precies door waar mensen behoefte aan hebben in een maatschappij waarin zelfs de politiek geen helder antwoord meer heeft op de problematiek: met zijn werk spiegelt hij een droomwereld voor. Eentje waarin iedereen vrolijk gekleurde kleding draagt, waarin mannen en vrouwen gelijk zijn en waarin een nerdy brilmontuur niet suf maar juist chic is.

Ontwerpster Anya Hindmarch, die naam heeft gemaakt met opvallende en vrolijke tassen, was duidelijker dan Michele na afloop van haar collectiepresentatie in september. 'We moeten allemaal het beste van de situatie maken,' zei ze. Hindmarch doet dat met felle kleuren, bloemenapplicaties en smileys. Max Mara doet het met op de jungle geïnspireerde prints. Emilio Pucci en Sies Marjan, het modemerk van de Nederlandse Sander Lak (hij werkte eerder voor onder meer Dries Van Noten en Balmain) doen het met felle kleuren. Dries Van Noten doet het met geel en bloemen. Ook vrolijk makend: de zwierige jurken met tie-dyeprint van J.W.Anderson. De korte jurken met bloemenapplicaties van Christopher Kane. De psychedelische prints van Mary Katrantzou. En de neonkleurige spandex leggins van Balenciaga.

Wil je op een makkelijke manier meedoen aan de optimistische modetrend? Investeer dan in een regenboogsweater van Gucci of een tas of portemonnee met regenboogstrepen van Saint Laurent.Want de regenboog is een perfect symbool van de optimistische wind die door de mode waait.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in ELLE juni 2017.

Normaal doen is in de mode >