Dit vergeten label dat we ALLEMAAL droegen is terug

Insta girls en een hashtag, de ingrediënten voor een succesvolle comeback.

Meest gelezen

Het is een heel gewone lenteochtend. Gigi Hadid baant zich een weg door de haag van paparazzi voor haar deur in New York. Ze draagt een simpel wit T-shirt met een vintage neon logo: Fiorucci. Diezelfde week is mijn stijlheldin Chloë Sevigny aan de wandel in - jawel - een Fiorucci-logo-T-shirt. Ik kijk op mijn telefoon en plop: daar is de hashtag #Fiorucci, die zich in razend tempo uitspreidt over de wereld. Niet veel later gevolgd door tientallen blog posts.

Advertisement - Continue Reading Below

Meest gelezen

Morning! #Repost @russellsbc ・・・ Palms and angels. #SBC #PFW @romeestrijd #fiorucci

A post shared by FIORUCCI (@fiorucci) on

Advertisement - Continue Reading Below

Advertisement - Continue Reading Below

Meest gelezen

Hi @haileybaldwin. Arriving at @thelovemagazine party. 💋♥️🍒

A post shared by FIORUCCI (@fiorucci) on

Life. Style. @romeestrijd. @fiorucci. New week. New month. New everything!

A post shared by FIORUCCI (@fiorucci) on

Advertisement - Continue Reading Below

Toeval? Tuurlijk niet. Een zorgvuldig geplande comeback van het van oorsprong Italiaanse label. Het is immers niet de eerste keer dat Fiorucci 'uit haar as herrijst'. Grote kans dat je het vooral kent uit de tijd dat je Indian Rose-broeken droeg en Miss Sixty-truitjes. Maar de tijdslijn van Fiorucci gaat terug tot de late jaren zestig, toen Italiaanse donna's minirokken wilden en oprichter Elio Fiorucci naar de Londense Carnaby Street afreisde om die voor ze te importeren naar Milaan. Eind jaren zeventig had-ie een winkel in New York waar (toen nog opkomende) kunstenaars als Keith Haring de muren mochten versieren. In 1982 introduceerde Fiorucci stretch denim dat enorm populair werd. In 1983 produceerde hij Madonna's allereerste optreden in Studio 54. Nog voor Calvin Klein groot zijn logo op zijn onderbroeken zette, deed Fiorucci dat. En nog ver voor Lin Manuel-Miranda de uitspraak 'love is love is love…' proclameerde bij de Tony Awards van 2016, plaatste Fiorucci 'm al op een Gay Pride-sticker in 1993.

Advertisement - Continue Reading Below

Déze comeback is er echter eentje in de categorie 'nieuwe stijl' (want middels nieuwe media) en is het werk van het industry power couple genaamd Janie en Stephen Schaffer. De twee komen uit Londen en werken al meer dan dertig jaar in de modewereld. Janie was bijvoorbeeld Chief Creative Officer van Victoria's Secret van 2008 tot 2015. In die jaren maakten grote namen als Barbara Palvin, Joan Smalls, Martha Hunt, Romee Strijd en Kendall Jenner hun VS-debuut, en verdomd: precies die modellen werden onlangs ook met Fiorucci's bekende engelenlogo op Instagram gespot, nog voor de betreffende shirts in de verkoop gingen.

'What's really interesting is that when we started this journey, we were kind of worried about the angels,' vertelde Schaffer over het engellogo van Fiorucci aan onze zusters bij de Amerikaanse ELLE lachend. 'They're so iconic; we thought maybe we needed to give them a holiday. Put them in a drawer and forget about them. But we couldn't. Especially with American fashion girls, you all ask me about the angels. The [Victoria's Secret] Angels did, too! So we have to give the women what they want.'

Een slimme zet, lijkt mij. Juist de kitschy engelen vormen het herkenbare beeld dat het cultgevoel oproept. Zoals de strass bij Vetements X Juicy Couture. En het Champion-C'tje op de trainingspakken.

'Fiorucci should never have gone away,' voegen de Schaffers nog toe. 'But bringing it back to life means we have to make really great things and tell really exciting stories. If anything's fake, that's it—we're done.'

In die spirit werd dan ook een boek gelanceerd over het merk, waaraan oa Marc Jacobs en Sofia Coppola meewerkten. En rumour has it dat er een capsulecollectie in samenwerking met de Britse designer Ashley Williams aan staat te komen, evenals een make-uplijn en een Italiaanse documentaire over Fiorucci is al gemaakt en staat op het punt de wereld over te reizen.

Meest gelezen

Een nieuwe lading insta-darlings in Fiorucci staat al klaar om zich bij de angel army te voegen. De Brooke Shields van nu, model Ali Michael, poseerde al in wat officiële denimadvertenties. 'What we're trying to develop is good ones and bad ones,' aldus Schaffer over het hele engelengebeuren. 'And we'll see what kind of trouble they cause.'

Als we alvast een spoiler alert mogen geven: ongetwijfeld bevat het een logosweater, veel lipgloss en tenminste één lid van Taylor Swifts modellensquad.

@fiorucci 💋

A post shared by ALI MICHAEL (@ali_michael) on

Bron: Elle