Opinie modetrend: 'Moet dat? Al die ugly-zonnebrillen?'

De ugly-zonnebrillentrend is een feit, dat maakte Beyoncé wel duidelijk.

Meest gelezen

'Het gaat allemaal om kleine zonnebrillen, schreef Kanye in een email aan zijn vrouw Kim. En de wereld bereidde zich voor. De woorden "You cannot wear big glasses anymore," galmde over de straten van Amerika en reikte voorbij de oceaan. Het was net dat extra duwtje dat de trend nodig had. Iedereen, maar dan ook echt iedereen was in één klap op de hoogte van de kleine zonnebril.

We spoelen een paar weken door: de Grammy's. Ik zal niet vloeken in de kerk en onderstreep Beyoncés black excellence, maar als het op styling aankomt, oogt Queen Bey een tikkeltje bipolair. Alsof ze nooit helemaal voorbij het Tina Knowles voor Destiny's Child-tijdperk heen is gekomen. Zoals Kim Kardashian West het zou verwoorden: het is trendy on steroids. Te veel van het goede.

Advertisement - Continue Reading Below

Oh, laat me alsjeblieft geen vijanden maken nu.

Dus toen zij op de Grammy's met die tiny glasses vanaf haar stoel naar het podium staarde, voelde dat heel ongemakkelijk. De bril was zo letterlijk aanwezig. Het leek of ze ermee wilde zeggen: 'Kijk mij eens meedoen met de laatste modetrend.' Het maakte pijnlijk duidelijk dat sommige trends toebehoren aan een jongere doelgroep. Een doelgroep die zich nog moet bewijzen. En dat hoeft Beyoncé verre van. Bijna werd de trend groter dan Beyoncé. Overheerste het accessoire haar persoonlijkheid. Dat is wat de zonnebril doet.

Beyoncé

Ugly fashion-zonnebrillentrend

We hoeven inmiddels niet meer uit te leggen dat de jaren negentig in de mode is en het blijft niet langer meer bij kleding. Volgens marketing- en onderzoeksbureau Edited, dat onlangs haar trendrapport voor 2018 publiceerde, zijn jonge modeliefhebbers (generatie Z en de jongste millennials) geobsedeerd door het nieuwe. Zij willen het idee hebben dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het ontdekken van trends. Wanneer een product op hen overkomt als lelijk, geeft dat in de hersenen het signaal af dat het interessant is. Daardoor raken zij door het product geïntrigeerd. En zo komt het dat we naast de ugly-schoenentrend nu ook middenin de ugly-brillentrend zijn beland. In dat licht is het ook logisch dat jonge vrouwen zoals Bella Hadid het geinig vinden om met de bril rond te huppelen, maar statige koninginnen als Beyoncé zouden beter moeten weten.

Bella Hadid
Advertisement - Continue Reading Below

'Het is een rage,' stelde ELLE's stylist Lisa Anne Stuyfzand gerust. 'Het gaat zo weer voorbij.' Dat is ook juist wat zo 'vies' voelt aan deze trend. Het is een trend groter dan Beyoncé, gemaakt om voorbij te gaan.

Misschien moeten we de ironie van de bril omarmen, maar we zijn inmiddels wel klaar met die ironische mode. Ongeacht of de bril goed gestyled wordt (want dat wordt de bril), leidt mode als gimmick uiteindelijk alleen maar tot vervuiling, tot nog meer overschotten.

Ten overvloede

Overigens willen we je er op wijzen dat we de schnelle brillen ook steeds meer zien, wederom zo'n ugly-zonnebrillentrend. De styling is soms zo goed dat je bijna overstag gaat, bijna. En moeten we het dan nog hebben over de veiligheidsbril? Als zelfs & Other Stories deze in haar collectie heeft, dan weet je het wel. Again: bijna overstag.

Het is afwachten hoe onze zomer er uit gaat zien. Wat we wel weten is dat ook dit voorbij gaat. Tot de volgende e-mail van Kanye aan Kim.

@llifeisschnellsty mit @llifeisapigsty 💥#schnellebrillen

A post shared by Schnelle Brillen (@schnellebrillen) on

Advertisement - Continue Reading Below

Bathroom series 🌹 #djsexy

A post shared by Elisa Mol (@molelisa) on

sunny Stockholm 🌞 fashion week is on.. #sthlmfw #fwstockholm

A post shared by Guri Heli (@guriheli) on