Bekijk het even: deze stijlzaken gaan jouw modekeuzes in 2018 flink beïnvloeden

Dan weet je dat alvast.

We zijn bij ELLE.nl geen groot voorstander van weggooien, dus als we schrijven: deze stijlzaken gaan jouw 2018 bepalen, bedoelen we niet dat je bestaande garderobe er niet toe doet. We zijn voorstanders van een verduurzaming van de industrie en vinden ook zeker dat iedereen zich vast moet houden aan zijn eigen stijl. Neemt niet weg dat we er geen lol uit halen om trends te analyseren en te voorspellen. Zoals nu.

Mediabureau Edited maakte voor online magazine WhoWhatWear een analyse op basis van online data. Zij analyseerde 650 miljoen kleding-, accessoire-, en schoenmerken wereldwijd en pikten daar de grootste trends voor 2018 uit. Wat bleek? We hadden het hier bij ELLE.nl bij het rechte eind. Wisten we al. Knipoog.

Voor de laatste keer: welkom in 2018, dit zijn de grootste vijf tendensen dit jaar.

Advertisement - Continue Reading Below

Zonnig geel

Vorig jaar riep Pantone de groentint Greenery uit tot de kleur van 2017. Desondanks kon die kleur niet opboksen tegen de genadeloze overmacht van millennial pink, dat Instagramfeeds wereldwijd maar roze blééf kleuren. 

Pantone riep 2018 vervolgens uit tot het jaar van ultrapaars, maar hoe we ook van lila houden, de kleur geel lijkt pas echt de smaakbepaler. 

In Amerika gaat de kleur door het leven als Gen Z Yellow. Leuk voor na Millennial Pink. Voor ons volstaat de omschrijving geel. De optimistische kleur van de zon. 

Advertisement - Continue Reading Below

De jaren tachtig

We hadden hier ook een foto van een heuptas in kunnen voegen, een van de hotste items van het moment, maar de scrunchie vertegenwoordigt de periode net iets beter. Volgens modecritici komt onze hang naar de jaren tachtig voort uit ons hedonistische verlangen. In de eighties draaide alles om de vlucht van de realiteit. En net als toen, gaat het beter met de economie maar bevinden we ons in een onzeker politiek klimaat.  

Aan dat gevoel geven we uiting door ons ook te kleden zoals in de jaren tachtig. Dat wordt wat. 

Advertisement - Continue Reading Below

Duurzame kleding

De consument verwacht steeds meer transparantie van modebedrijven en willen weten waar en hoe hun kleren worden gemaakt. Producenten en modemerken kunnen er niet meer om heen: zij zullen moeten verduurzamen en openheid moeten geven over het productieproces.

Ganni, ASOS, Zara, Monki en H&M, het zijn maar een paar grote spelers die zich begin 2018 hebben verbonden aan een overeenkomst met de Global Fashion Agenda, kortweg GFA; een internationale organisatie die zich inzet voor de verduurzaming van de modeindustrie. In totaal hebben 64 modebedrijven in samenwerking met de GFA een overeenkomst ondertekend waarin zij verklaren duurzamer te produceren om hun doelstellingen in 2020 te halen. 

Lees hier meer. 

Advertisement - Continue Reading Below

De vrouwenboezem

@Dior ✨

A post shared by Emily Ratajkowski (@emrata) on

Behalve dat dit jaar over godinnen gaat, en het vieren van de vrouwelijke kracht, ligt de focus ook behoorlijk op de vrouwenboezem. Ieder gerespecteerd modehuis en cultmerk zoekt een manier om aandacht te vragen voor de borst van korset en bustier tot aan afhangende schouders

Advertisement - Continue Reading Below

Het Meghan Markle-effect

In 2018 zal, net als in 2017, alles wat Meghan Markle draagt binnen een mum van tijd uitverkocht zijn. Naast dat je bij ons op ELLE.nl de modebwuste sporen van Meghan kan volgen, is er ook een instagrampagina die nauwgezet in de gaten houdt wat Meghan 24/7 draagt. Grapig en eng tegelijk. Hier komt het:  @whatmeghanwore

(En ja, de grote vraag is in welk jurk Meghan in 2018 gaat trouwen.)