Amazon, Goop, Kourtney Kardashian's Lemme, Inc. en The Honest Company behoren tot de meer dan 600 bedrijven die de Federal Trade Commission ("FTC") heeft gewaarschuwd voor "consumenten misleiden met advertenties die productclaims maken die niet kunnen worden ondersteund". omhoog of onderbouwd.” In mededelingen die vorige maand naar de bedrijven zijn gestuurd, zegt de FTC dat het "waarschuwde dat het niet zal aarzelen om zijn autoriteit te gebruiken om overtreders te bestraffen met hoge civielrechtelijke straffen" in het geval dat ze marketingclaims maken over producten/diensten - inclusief de "gezondheidsdelicten". of veiligheidsvoordelen van een product', zoals 'zelfzorggeneesmiddelen, homeopathische producten, voedingssupplementen of functionele voedingsmiddelen' die ze niet kunnen onderbouwen met 'betrouwbaar bewijs'.

In termen van de partijen aan de ontvangende kant van de FTC-berichten, stelt het bureau dat ze zich hebben schuldig gemaakt aan "specifieke onwettige handelingen en praktijken", waaronder "het niet hebben van: 1) een redelijke basis bestaande uit bekwaam en betrouwbaar bewijs voor objectieve productclaims ; 2) competent en betrouwbaar wetenschappelijk bewijs ter ondersteuning van gezondheids- of veiligheidsclaims; en/of 3) ten minste één goed gecontroleerd klinisch onderzoek bij mensen ter ondersteuning van beweringen dat een product effectief is bij het genezen, verlichten of behandelen van een ernstige ziekte.” Tegelijkertijd beweert de FTC dat “de onwettige [marketinggerichte] handelingen of praktijken ook omvatten: 1) een verkeerde voorstelling van het niveau of type onderbouwing van een claim, en 2) een verkeerde voorstelling van zaken dat een productclaim wetenschappelijk of klinisch is bewezen. .”

"De vereiste voor adverteerders om voldoende ondersteuning te hebben voor hun marketingclaims op het moment dat ze worden gedaan, is een fundamenteel principe van de FTC-wetgeving", zei Sam Levine, directeur van het FTC's Bureau of Consumer Protection, in verband met de aankondiging van de brieven door de toezichthouder. . En hoewel de FTC een "lange geschiedenis heeft in het verstrekken van richtlijnen voor onderbouwing van advertenties, zowel door middel van rechtszaken als beleidsverklaringen", merkt het op dat "veel verkopers ongefundeerde beweringen blijven doen over hun producten en valse beweringen over het bewijs dat ze hebben."

Als gevolg hiervan gebruikt het bureau "nu zijn bevoegdheid voor strafovertredingen om adverteerders te herinneren aan de wettelijke vereiste om een redelijke basis te hebben om objectieve productclaims te ondersteunen en om hen ervan te weerhouden in de toekomst misleidende claims te maken." Kennisgevingen van strafovertredingen stellen het bureau in staat om civielrechtelijke sancties te eisen - tot $ 50.120 per overtreding - tegen een bedrijf dat "zich bezighoudt met gedrag waarvan het weet dat het onwettig is bevonden in een eerder administratief bevel van de FTC, anders dan een toestemmingsbevel."

(De brieven voorzien de ontvangers ook van een kopie van een eerder goedgekeurde kennisgeving van strafovertredingen met betrekking tot het gebruik van goedkeuring en getuigenissen, die "adresseert het ten onrechte claimen van een goedkeuring door een derde; een verkeerde voorstelling van zaken of een onderschrijver een werkelijke, huidige of recente gebruiker; een aanbeveling gebruiken om misleidende prestatieclaims te maken; een onverwachte materiële connectie met een aanbevelingspersoon niet bekendmaken; en een verkeerde voorstelling van zaken geven dat de ervaring van de aanbevelingspersonen de typische of gewone ervaring van de consument vertegenwoordigt.')

Nadenkend over de FTC-kennisgevingen, merken Bruce Sokler, Joanne Hawana, Robert Kidwell en Benjamin Zegarelli van Mintz op dat het bureau “voornamelijk was ingegeven door de beslissing van het Hooggerechtshof in AMG Capital Mgmt uit 2021. LLC tegen FTC, 141 S.Ct. 1341 (2021), waardoor het gebruik door de FTC van artikel 13(b) van de FTC-wet om billijke geldelijke steun voor consumenten te zoeken, werd geëlimineerd. De meerderheid van de FTC is van mening dat de kennisgeving van civielrechtelijke sancties een 'omzeiling' van die beperking is.' De boodschap hier is op zijn minst dat bovenop de onlangs door de FTC-staf uitgegeven "Health Products Compliance Guidance", de FTC "duidelijk gemachtigd is om de handhaving te versterken".

Wat betreft de 670 bedrijven aan de ontvangende kant van FTC-kennisgevingen – en anderen die beweringen doen over de werkzaamheid of prestaties van hun producten, stellen Sokler, Hawana, Kidwell en Zegarelli dat “een beoordeling van productbeweringen en hun onderbouwing is zeker op tijd en in orde.”