Het is vandaag Earth Day. Tijdens deze internationale Dag van de Aarde staan we massaal stil bij het milieu en ons aandeel daarin. Iets wat nu misschien wel belangrijker is dan ooit, dat merkt ook Google.

We Googelen steeds vaker naar klimaatverandering

Dat we ons steeds meer zorgen maken over het klimaat en de staat van onze planeet, blijkt wel uit de top trending zoekopdrachten van Google Zoeken. We hebben de cijfers van 2022 eens bekeken, en we googelen ons suf over de effecten van klimaatverandering. Het aantal zoekopdrachten over dit onderwerp is met wel 183% (!!) gestegen in het afgelopen jaar.

Wat ons ook op viel – en ergens ook wel leuk vinden – is dat er nergens ter wereld zoveel wordt gezocht op het internet naar e-bikes als in Nederland. Sterker nog, het is de meest voorkomende zoekopdracht gerelateerd aan duurzaamheid in de periode van maart 2022 tot en met maart 2023.

Havermelk en de elektrische fiets

Dat komt met al die VanMoofjes en Cowboys-bikes in Amsterdam (en daar buiten) natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Waar we ook massaal van houden – en op Googelen – is havermelk. De populaire melkvervanger scoort niet alleen als havercappu, maar ook bij de zoekmachine. De zoekterm 'havermelk' werd 39 procent keer meer gebruikt.

Dat het kopen van gebruikte kleding hot is, bewijst het rapport van Google ook. De zoekterm vlooienmarkt steeg met 66 procent. Nu vragen wij ons vooral af wie de term vlooienmarkt nog gebruikt. Vintage of tweedehands leek ons logischer, maar goed.

Fiets je dus op je VanMoof met een havercappu in de hand naar een tweedehandswinkel, dan ben je niet alleen lekker bezig voor het milieu, maar ben je volgens Google ook nog eens hartstikke trending. En da's toch fijn.