Afgelopen april was ik in Stockholm voor een event van mijn Zweedse ELLE-collega's. Ze organiseerden een gigantisch ELLE-gala en ik had wel zin in zowel een goed feestje als een dosis inspiratie. Bovendien ben ik dol op mijn Scandinavische collega's met wie ik veel optrek tijdens internationale ELLE-conferenties en fashion weeks.

Ik had er ook een afspraak met Matilda Djerf, Instagram- en TikTok-sensatie met miljoenen volgers en een naar mijn smaak goede kledinglijn. Ze maakt pakken en andere basics, die in veelvoud in mijn kas hangen. Ik had tijdens Wie is de Mol? ook regelmatig van die sets aan. Terwijl we koffie zitten te drinken in haar kantoor met uitzicht op het Humlegården-park en ik geniet van een cinnamon bun vertelt ze me van alles over haar visie, haar doelen en haar carrièrelessen. Eén specifiek onderdeel van haar strategie blijft bij mij hangen: ze heeft in haar campagnes en voor haar e-commerce-kanaal nog nooit met modellen gewerkt. Iedereen mag zich aanmelden voor haar shoots, via een van haar socialplatforms. Ik bedenk me dat ik het zelf ook fijn vind dat ik op haar site een realistisch beeld krijg van hoe haar outfits mij zouden staan. Die strategie is een belangrijk onderdeel van haar succes. En terwijl ik terugloop naar het hotel om me klaar te maken voor het gala, bedenk ik me dat ik een cover en een high-end modeserie wil maken waar iedereen zich voor kan aanmelden.

Binnen een maand is onze eerste open casting een feit: driehonderd mensen kwamen zich op een woensdagochtend voorstellen op de ELLE-redactie. We waren zo overweldigd door de opkomst dat het halve kantoor moest meewerken om de dag in goede banen te leiden. Stagiaires als parkeerwachter en meer van dat soort taferelen.

elle modenummer open casting herfst winter 2023Bestel hier
Nick van Tiem

Kort daarna ging ik op en neer naar Parijs voor de eerste show van Pharrell Williams voor Louis Vuitton en ook daar liepen naast modellen vrienden en andere coole types uit Pharrells netwerk mee met de show. Het lijkt in de lucht te hangen: modecollecties showen op alle mensen. Niet alleen op modellen. En ik denk dat het ook nodig is, want de afgelopen modeweken waren de modellen weer extreem dun. Daarom dus, dit nummer. Voor iedereen. Enjoy!

Liefs,
Anke

ELLE's nieuwe modenummer ligt vanaf vandaag op de mat bij abonnees en koop je woensdag 23 augustus in de winkel. Of bestel nu gelijk online via de website.