Met ticketprijzen variërend van 425 tot 999 dollar is Coachella niet je reguliere festival. Wat begon in 1999 als een tweedaags muziekfestival in Californië groeide uit tot een zesdaags festival waar HP (die van de computers, ja) het festival sponsort, kledinglijnen worden gelanceerd en beroemdheden en influencers rondlopen om (betaalde) foto's te maken.

Zeggen wij Coachella, dan denk jij, hoogstwaarschijnlijk, aan wat de Jenner-clan nu weer uit de kas gaat toveren, wie met wie op de foto gaat voor het reuzenrad en welke influencer welk merk promoot. Coachella gaat al lang niet meer om muziek, om het horen. Coachella gaat om zien (en gezien worden).

Op een plek die zo draait om het visuele, waar men een uitvergrote versie van zichzelf mag zijn, is het opmerkelijk dat we de afgelopen jaren een verzameling van gelijke plaatjes in de beeldbanken vinden. Er is bijna geen verschil merkbaar tussen Coachella-ganger 2013 en Coachella-bezoeker 2019. Ze lijken zich te hebben geconformeerd aan een standaard festival-model. Dit houdt vaak in: korte (bikini)top, lange gevlochten gekleurde haren, kort afgeknipt broekje en dat alles voorzien van iets van kant, lekker 'boho'. We vergeten de fanny pack. Kortom, 'Coachella is Urban Outfitters the musical,' zoals Instagramaccount Fat Jewish treffend omschreef.

instagramView full post on Instagram

Zonde wel. Omdat wij bij ELLE de beroerdste niet zijn, hebben we een paar klassieke Coachella-cliché's verzameld en voorzien van een lente/zomer 2019-update. Gaan we.

Coachella-clichés: doe het eens anders

Het cliché: Het ultra-korte (spijker)broekje, het kledingstuk dat gratis lijkt te komen bij ieder festivalkaartje.

kort spijkerbroekje festival
Getty Images
kort spijkerbroekje festival
Getty Images
kort spijkerbroekje festival
Getty Images

ELLE's way: 'Mom shorts', korte broeken die bescheidener van aard zijn (passende bij de modest fashion-trend die op dit moment zo aan de gang is), signaleerden we onder andere bij Preen By Thornton Bregazzi, Margaret Howell en Rejina Pyo.

'Mom shorts' lente/zomer 2019  
Getty Images
’Mom shorts’ lente/zomer 2019

Het cliché: De ronde 'hippie'-bril. Hoeft heus niet voor eeuwig in de kast. Alleen voor nu en de komende jaren.

hippie zonnebril coachella
Getty Images
hippie zonnebril coachella
Getty Images
hippie zonnebril coachella
Getty Images

ELLE's way: Het was vooral de modeweek van Parijs waardoor we overtuigd waren dat er wederom een transitie in zonnebrillenland plaats gaat vinden. Wie wat waar hoe? We noemen Gucci's 'helmen', Diors huidkleurige frame en de pilotenbrillen van Rick Owens en Marques'Almeida.

Oversizede zonnebril lente/zomer 2019  
Getty Images
Oversizede zonnebril lente/zomer 2019

Het cliché: Het zwempak als kledingstuk.

Coachella mode trends
Getty Images
Coachella mode trends
Getty Images
Coachella mode trends
Getty Images

ELLE's way: Enter een van de grootste trends voor komend seizoen: kleding gemaakt van neopreen, oftewel duikpakkenmateriaal. We zagen deze trend vorig jaar voorbij komen op aardig wat catwalks en legden hem dus ook vast in ons grote ELLE Trendboek. Scuba-mode, zoals het ook wel wordt genoemd, werd gespot bij bijvoorbeeld Etro, Sportmax, Marine Serre en Calvin Klein.

Scuba-mode lente/zomer 2019 
Getty Images
Scuba-mode lente/zomer 2019

Het cliché: De heuptas a.k.a. de fanny pack. We. Weten. Het. Nu. Wel.

fanny pack modetrend
Getty Images
fanny pack modetrend
Getty Images
fanny pack modetrend
Getty Images

ELLE's way: Wat ELLE betreft is de nektas de nieuwe fanny pack. Gezien op de modeweken lente/zomer 2019 bij Jacquemus, Gabriela Hearst en Burberry.

Nektas lente/zomer 2019-trend
Getty Images
Nektas lente/zomer 2019-trend

Het cliché: de (gehaakte) franjejurk.

Franje jurk coachella
Getty Images
Franje jurk coachella
Getty Images
Franje jurk coachella
Getty Images

ELLE's way: Doe eens anders, funky folklore bijvoorbeeld; een beetje hippie, tikkeltje prairie (waar we het hier eerder al over hadden) en een beetje Scandinavische klasse. Ganni, Modström, mbyM, Stine Goya, Baum und Pferdgarten, Libertine Libertine en Samsøe & Samsøe zijn de hofleveranciers van de nieuwe folklore hippie look (bij gebrek aan een beter begrip).

Boho-jurk lente/zomer 2019 
WireImage
Boho-jurk lente/zomer 2019



Marjolein Stormezand editor ELLE
.