Diamonds are forever, slingerde marketeer Frances Gerety in 1947 met veel succes de wereld in - maar zijn ze wel echt forever?

Het lijkt van niet, als we kijken naar onderzoek van verzekeraar Allianz. Waar het lang een ongeschreven regel was dat een verlovingsring ongeveer twee maandsalarissen diende te kosten - en ja, dat vinden wij ook suf -, geven we nu nog maar ongeveer 650 euro uit aan een ring, want we willen liever sparen voor toekomstig studiegeld, een huis dat we willen kopen, of reizen die we willen maken. We kopen daarom minder vaak diamanten, en vaker gekleurde, goedkopere smaragden.

Niet alleen om het geld, overigens; we onderscheiden ons ook liever met een gekleurde steen, dan dat we voor het uniforme, witte diamantje gaan. Joanna Hardy, juwelenexpert voor BBC's Antique Roadshow, aan The Telegraph:

'The great thing about coloured stones is that you can buy something really fabulous looking and most people will have no idea how much it cost. This is a big selling point for people who perhaps don't have as much to spend on a ring and don't want others to know exactly what they've spent on it.'

Er is nog een derde, en misschien wel belangrijkste reden waarom we steeds vaker wegblijven van de diamant: we vinden het belangrijk dat de trouwring onder eerlijke omstandigheden is gemaakt, en de diamanthandel associëren we met praktijken zoals we zagen in Blood Diamond, met Leonardo DiCaprio.

youtubeView full post on Youtube

Dat zie je terug in de branche: Chopard lanceerde in 2013 een 'Green Carpet Collection', de eerste high-jewellery-collectie van ethisch verantwoord verworven diamanten (de eerste?!), en 'traceable' smaragden poppen bij steeds meer juweliers op in de collectie.

Ondertussen maakt de antieke of tweedehands ring ook z'n opmars, dankzij veel vijftigers en zestigers die voor de tweede keer trouwen. Een woordvoerder voor department store John Lewis aan The Telegraph:

'Second-hand engagement rings are increasing in popularity, particularly with people getting married later in life, or for the second time. People who aren't marrying for the first time are often looking for a simple design having chosen a large stone, or statement ring the first time.'

Dit alles is heel goed nieuws, niet in de laatste plaats omdat de diamantvoorraad de komende decennia flink gaat slinken. De Beers, een groot diamantbedrijf dat wereldwijd haast een monopolie op de diamant bezit, opende onlangs een diamantmijn in Canada, die zo'n 2,4 kilo aan diamant per dag kan winnen. Rond 2030 sluit het z'n mijn, omdat de voorraad dan leeg is - daarna worden er geen nieuwe mijnen meer geopend.

Hear hear voor de smaragd, kortom.