Dit is wat je het beste kunt eten in de week voor je bruiloft

En wat juist niet..

Meest gelezen

Je hebt de perfecte jurk, de locatie, de gasten, en alle kleine details tot in de puntjes voorbereid – het enige wat je nog moet doen is ja zeggen voor dat altaar. Goed eten is misschien het laatste waar je aan denkt als je je bruiloft aan het plannen bent, maar bij stressvolle momenten als dit is het belangrijk dat je genoeg energie haalt uit gezond voedsel. Brandend maagzuur, misselijkheid, moeheid en een opgeblazen gevoel wil je niet in de weg hebben staan van je grote dag. Je spijsvertering staat in nauw verband met je zenuwstelsel en wanneer stress zich voordoet zal heel veel energie naar je spieren gaan voor de ‘vecht of vlucht’-reactie waardoor de organen die verantwoordelijk zijn voor je spijsvertering even worden vergeten.

Advertisement - Continue Reading Below

Alle reden dus om goed te zorgen voor jezelf en zoveel mogelijk goede energie binnen te krijgen. Experts hebben een ideaal menu voor je samengesteld om de week voorafgaand aan je bruiloft een stuk makkelijker te maken. Diëtiste Erin Palinski-Wade stelt het eten van  geheel onbewerkte voeding voor. Eet dus veel stukken groente en fruit, granen, noten, zaden en magere eiwitten. Daarvan is vette vis een goede keuze vanwege zijn omega-3 vetzuren die het stresshormoon in je lichaam zullen verlagen. Sinaasappels zitten vol met vitamine C en worden daarom ook sterk aangeraden. Dit zou je cortisolspiegel (verantwoordelijk voor je stress) laten dalen. Voedingsdeskundige Amy Shapiro stelt ook omega-3 bronnen als zalm, walnoot en chia zaden voor, aangezien aangetoond is dat ze angst verminderen en ontstekingen in het lichaam door stress voorkomen.

Meest gelezen

Voedingsdeskundige Sara Vance moedigt bruiden aan om antioxidant-rijk voedsel te eten als bessen, broccoli en spinazie, in combinatie met probiotische voeding om de spijsvertering en het humeur een boost te geven en een opgeblazen gevoel te voorkomen. Voor de grote dag benadrukt Shapiro het eten van een ontbijt dat gebalanceerd is in proteïne en koolhydraten, zoals een veggie omelet of havermout met walnoten. Dit geeft je de hele ochtend een vol gevoel, wat hoofdpijn en duizelingen voorkomt – want die wil je deze dag echt even niet hebben. Het is ook slim om wat gezonde repen of makkelijke snacks als kalkoen roll-ups bij de hand te hebben. Kalkoen bevat tryptofaan en dat helpt om je een kalm gevoel te krijgen.

Het halve werk voor goed eten is het vermijden van junk food. Erg lastig als je weinig tijd hebt en je een snelle oplossing wil voor de honger. Het is makkelijk om voor energie en comfort naar snoepjes te grijpen maar Vance adviseert om daar vanaf te blijven.

Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel en dat leidt weer tot een ineenstorting, waardoor je wellicht zal veranderen in Bridezilla.. Vance noemt suiker een achtbaan, en hoe langer je erin zit, hoe onstabieler je humeur, energie en hersenfuncties worden. Palinski-Wade voegt eraan toe dat een te veel aan natrium zorgt voor een opgeblazen gevoel en cafeïne voor slapeloosheid – je moet wel aan je schoonheidsslaapje toekomen dus sla die latte maar eens over.  

Als alternatief voor je bakkie troost, is groene thee een goeie. Het bevat L-theanine en dit stofje heeft een kalmerend effect en boost je focus en concentratie zodat je zorgeloos kunt genieten van jouw speciale dag.

Sample Sale van designer trouwjurken tegen Hele Grote kortingen in aantocht >

Bron: ELLE.com