Deze week kreeg ik een nogal verontrustende uitnodiging doorgestuurd: die voor de opening van de SHEIN pop-up store in Amsterdam. Niet veel later zag ik meerdere Nederlandse influencers de komst van tijdelijke winkel promoten op Instagram. Gebeurt dit anno 2024 écht?! Reclame maken voor een bedrijf dat zich schuldig maakt aan moderne slavernij?

SHEIN opent een pop-up store in Amsterdam

'Met veel enthousiasme nodigt SHEIN je uit voor de launch party soirée tijdens de opening van de SHEIN Amsterdam pop-up Store', was er de uitnodiging te lezen. Laat je onderdompelen in de schoonheid van het Nederlandse tulpenseizoen en ontdek de nieuwste SS24-modetrends en betoverende make-up looks van SHEGLAM terwijl je door de SHEIN Tulip Gardens wandelt.'

Mijn emoties gingen ongeveer zo: 😯😦😫😣🤯😡🤬. Zeggen dat ik na het zien van de uitnodiging witheet van woede was, is een understatement. Hoe durft dit bedrijf een tijdelijke winkel te openen in Amsterdam, en daar ook nog eens vrolijk reclame over te maken?

De vriendin in kwestie die de uitnodiging doorstuurde, vroeg of ik 'm óók gehad had. 'Ik fok echt niet met SHEIN dus ik wil niet gaan', appte ze. Ik was het roerend met haar eens. Natuurlijk gingen we hier niet heen. We wisselenden wat verontrustende emoties uit over het nieuws, en gingen daarna verder met onze dag.

Het speciale openingsfeest vond plaats op donderdagavond 2 mei in Amsterdam. Ik was het hele voorval – gelukkig – alweer vergeten, tot ik gisteravond Instagram opende. Mijn mond viel open van verbazing. Meerdere influencers maakten doodleuk reclame voor het evenement en de bijbehorende pop-up winkel.

Geen moreel besef

Zo promootte Noor de Groot (voorheen Queen of Jetlags) dood leuk de komst van de tijdelijke winkel. Ze had zelfs een speciale persoonlijke kortingscode voor nog eens vijftien procent korting. Ik vraag me af hoeveel ze hiervoor krijgt.

Of Esmee Ipema, die video's deelde waarop te zien was dat er oesters werden uitgedeeld bij de party – die blijkbaar eerst plaatsvond op een of andere boot en daarna nog op een andere locatie. Verder zagen we ook Gaby Blaaser en nog tal van andere – veel al jonge – influencers met volgersaantallen tussen de 50 en 100k. Sorry, maar hoe kan je gezellig champagne drinken en oesters slurpen op de kosten van een bedrijf dat mensen uitbuit? Heb je dan geen moreel besef? Hoe kan je jezelf in de spiegel kijken? Help me het te begrijpen, want ik snap het echt niet.

Hebben deze influencers dan helemaal niets geleerd van de Anna Nooshin x Shell Gate? Het blijkt maar weer van niet. Blijkbaar zijn er nog steeds influencers/mensen die voor een zak met geld al hun principes over boord zetten. Ik zou niet verrast moeten zijn, maar toch blijft dit me elke keer weer raken.

Grappig feitje: dezelfde Anna Nooshin die ooit kritiek kreeg over haar influencercampagne voor Shell, leverde nu via haar bedrijf De Duinroos bloemen voor het Pop-Up evenement van SHEIN. Ik stel hier opnieuw de vraag: hoe kan je willens en wetens bijdragen aan een fast fashion kledingmerk dat niet vies is van een beetje moderne slavernij? Ik begrijp echt niet dat iemand daar zijn of haar naam aan wil verbinden.

Dit is er mis met het fast fashion kledingbedrijf SHEIN

Mocht je het nog niet weten, kan gebeuren, dan leg ik je graag even uit wat er precies mis is met SHEIN (zeg je als sjie-in). Werknemers van de fast fashion kledinggigant maken dagen van achttien uur, hebben geen weekend en krijgen slechts één derde van hun salaris als ze een fout maken. Dat noemen ze moderne slavernij. Waarom SHEIN zo populair is? De extreem lage prijzen. Voor de meeste items ben je slechts een paar euro kwijt. Iets vinden van meer dan twintig euro, is knap.

Ik heb nooit sterk de drang om op de barricades te springen of mezelf vast te plakken aan het asfalt voor het goede doel – daar ben ik heel eerlijk in. Ik laat mijn stem op andere manieren horen, door dit soort stukken te delen. Maar ik heb nu toch sterk de neiging om mezelf voor de deur van deze pop-up te verschansen en alle meiden die er naar binnen gaan, te vragen of ze wel helemaal oké zijn. En of ze weten aan wat voor verrot systeem van fast fashion en moderne slavernij ze bijdragen door hun geld er te spenderen.