Het Bloedgroependieet

Het Bloedgroependieet werd gecreëerd door Dr. Peter D'Adamo. Deze man gelooft dat onze bloedgroepen bepalen wat we wel of niet moeten eten. 

Meest gelezen

Volgens D'Adamo reageert elke bloedgroep op een eigen manier op bepaalde soorten eten waardoor er later gezondheidsproblemen kunnen ontstaan. Je eten aanpassen aan je bloedgroep leidt tot een efficiëntere vertering en gewichtsverlies.

 

DE REGELS
D'Adamo gelooft dat elke bloedgroep tijdens een andere periode in de evolutie is ontstaan en dus moeten we ons eetpatroon aanpassen aan dat van de voorouders die leefden in de tijd dat onze bloedgroep ontstond.

Advertisement - Continue Reading Below

 

BLOEDGROEP  O
Dit is het meest voorkomende en oudste bloedgroep, die 50.000 jaar voor Christus ontstond. Tijdens deze periode aten mensen veel rood vlees en weinig granen en melkproducten. Daarom zouden mensen met bloedgroep –O een dieet moeten volgen met veel proteïnen en weinig koolhydraten, zoals Atkins of het GI dieet. Vis is de beste manier om proteïne binnen te krijgen. Mensen met bloedgroep –O komen snel aan als ze veel koolhydraten eten omdat ze die niet goed kunnen verteren.

Meest gelezen

 

> Onbeperkt eten: vlees, vis en olie
> Beetje van eten: eieren, fruit, groente, noten en zaden
> Vermijden: melkproducten en koolhydraten zoals boord, granen, rijst en pasta
> TIP! Vergeet niet te sporten. Cardio is goed als je veel vlees eet.

 

Check deze sporten eens om te proberen >

 

BLOEDGROEP A
Dit is ook een relatief veelvoorkomende bloedgroep, dat voor het eerst wordt gezien rond 25,000 - 15,000 voor Christus. De agrarische levensstijl kwam toen in zwang en volgens D'Adamo past een macrobiotisch dieet hier heel goed bij. Melkproducten en vlees zijn dan weer moeilijk te verteren.

 

> Onbeperkt eten: noten, zaden, granen, pasta, fruit en groente
> Vermijden: vlees en melkproducten

> TIP! Kalmerende soorten sport, zoals yoga, pilates of zelf golf passen goed bij dit bloedtype. 

  

BLOEDGROEP B
Bloedgroep B werd voor het eerst ontdekt rond 15,000 - 10,000 voor Christus en slechts één op de tien mensen is gezegend deze bloedgroep.  Omdat mensen meer gingen reizen ontstond een mix van bloedgroepen A en O. Doordat bloedgroep B een mengeling van twee bloedgroepen is, profiteren mensen met deze bloedgroep van de voordelen van beide typen bloed. Ze kunnen de meeste combinaties wel eten en vallen makkelijker af.

 

> Onbeperkt eten: vlees, melkproducten, fruit en groente
> Vermijden: bewerkt eten, noten, zaden, fruit en groente en koolhydraatbommen

> TIP! Teamsporten zijn voor jou perfect, omdat je daar naast je lijf ook je hersens bij gebruikt.

 

Zie hier ons volledige dieetoverzicht >

 

BLOEDGROEP AB
Deze bloedgroep, die pas 1500 jaar geleden werd ontdekt, is zeer zeldzaam. En zoals je inmiddels zult begrijpen betekent dat dat mensen met deze bloedgroep redelijk makkelijk een modern dieet kunnen hebben. AB is een combinatie van bloedgroepen A en B, waarvan de een veel vlees eet en de ander er een vegetarisch dieet op nahoudt. AB’ers kunnen het beste een macrobiotische levensstijl aanhouden, maar mogen zo nu en dan ook lekker uit de bocht vliegen met een goed stuk vlees of melkproducten.

 

> Onbeperkt eten: zeevruchten, granen en soja
> Beetje van eten: melkproducten, vlees

> TIP! Als het sporten aankomt kun je het beste gaan voor combinatie van Pilates en een wat intensievere sport, zoals hardlopen bijvoorbeeld.

 

VOORDELEN
Dit dieet ligt onder vuur omdat de feiten waarop het gebaseerd is nogal dubieus zijn. Maar je wordt wel aangemoedigd om te sporten en je wordt wel aan het denken gezet over wat gezond eten is en wat niet.

 

NADELEN
Als je niet weet welke bloedgroep je hebt, zul je naar de dokter moeten. Saillant detail: volgens geruchten ontdekte Daisy Lowe de identiteit van haar echte vader toen haar moeder Pearl met dit dieet begon. Daisy zag dat hun bloedgroepen verschilden en ging op onderzoek uit. Het type O dieet is trouwens behoorlijk ongezond en mag maximaal een paar weken gevolgd worden, terwijl andere diëten mogelijk positief kunnen zijn voor de gezondheid.