Snelle mood boosters

In een wip uit je (zomer)dip? Lees verder.

Meest gelezen

Goed, als de zon het vertikt wat moet een mens dan voor zijn goede humeur? Een paar ideetjes, zodat je het nog even volhoudt. In elk geval tot de volgende vakantie.

 

ESSENTIELE OLIËN
Druppel wat essentiële oliën in je bad, inhaleer ze of laat je er lekker mee masseren. Ylang Ylang wordt gebruikt om te ontspannen en om op te fleuren. Kamille is goed tegen rusteloosheid en helpt je lekker te slapen terwijl rozemarijn een energy boost geeft.

Advertisement - Continue Reading Below

  

MASSAGE
Het is niet alleen de stimulatie van de spieren die deze behandeling zo ontspannend maakt. Het is bewezen dat de aanraking van een medemens de echte reden is dat we zo van massage genieten. De Universiteit van North Carolina deed onderzoek waaruit blijkt dat ons brein endorfinen en serotonine aanmaakt wanneer we worden aangeraakt, waardoor we ons beter gaan voelen. Wat de reden ook is: het werkt.

Meest gelezen

  

NAAR BUITEN JIJ!
Weer of geen weer, we voelen we ons beter als we even een frisse neus hebben gehaald. Dat komt doordat zonlicht (zelfs tijdens een nogal ahum, bewolkte zomer) onze serotonine-, dopaminelevels flink opkrikt, terwijl het het slaperigmakende melatonine onderdrukt. En dan is er nog al die vitamine D, goed voor het brein en het humeur. Hoe lang je per dag buiten moet zijn is afhankelijk van het weer en je eigen tolerantie, maar probeer in elk geval een kwartier per dag in de buitenlucht te zijn.

 

Sport om te proberen: boksen

 

CHOCOLA
Ja, ja, je weet het al lang, dus doe er je voordeel mee: van chocola word je blij! Want ook door het eten van cacao maak je allerhande goede stoffen aan. O, en er zit ook phenylethylamine in, waar je een boost van krijgt. Een beetje slap aan de melkchocolade is niet genoeg. Tijdens een zomer als deze heb je minimaal pure chocolade met minimaal 70 procent cacao nodig. En veel ook.

  

BEWEEG
Een studie heeft uitgewezen dat overgewicht en depressie aan elkaar verbonden zijn. Dertig minuten flink sporten verlicht de symptomen van depressie en geeft je humeur twaalf uur lang een opkikker. Probeer iets van een teamsport, want die werken nog beter. Inspiratie nodig? Bekijk hier ons sportoverzicht >

   

DRAAG LIPSTICK
Naar het schijnt gaat de verkoop van lippenstift in tijden economische malaise door het dak. We begrijpen wel waarom; er representatief uitzien kan je snel een goed gevoel geven. Kies voor een felle rode of roze tint en je gaat vanzelf weer lachen.