Dit zeggen je verlangens naar bepaalde snacks stiekem over je gezondheid

DIT is dus de reden dat je zin hebt in chocola.

Meest gelezen

Er is niet met 100 procent zekerheid te zeggen waarom je op een bepaald tijdstip beslist bepaald eten wilt hebben. Maar sommige cravings naar eten kunnen wijzen op voedselgebrek of andere gezondheidsproblemen volgens Joseph Colella, M.D., expert op het gebied van gewichtsverlies en schrijver van The Appetite Solution.
Dus je cravings naar eten zijn op zichzelf niet de beste middelen tot onderzoek, maar luisteren naar je verlangens - en die verlangens in context zetten - kunnen je helpen om je lichaam te geven wat het écht nodig heeft. Dus kijk de volgende keer last krijgt van veel voorkomende verlangens naar eten, kijk dan ook naar deze dingen:

Advertisement - Continue Reading Below

1. Chocola

 

> Je moet ongesteld worden, je bent zwanger of je hebt gewoon een rotdag. Omdat de maatschappij chocola ziet als eten met veel calorieën en vet, gaan mensen het eten op momenten dat ze denken dat het sociaal geaccepteerd is om het te eten, legt Julia M. Hormes, Ph.D., assistent-professor psychologie uit. Dus als je gehoord hebt dat gierende hormonen ervoor zorgen dat je zin krijgt in chocola of dat chocola bepaalde stoffen bevat die je humeur verbeteren, kan het zijn dat je er zin in krijgt als je ongesteld moet worden of als je een rotdag had. Het is zeg maar een excuus om die reep op te eten.

Meest gelezen

> Je bent op een té streng dieet. Eetbuien kunnen ook veroorzaakt worden door eten wat je niet 'mag' hebben, maar die wel héél lekker zijn. En als je honger hebt omdat je aan het diëten bent, registreert je lichaam chocola - eten dat veel calorieën bevat - als het perfecte eten om je maag weer te vullen. En je lichaam heeft nog gelijk ook.

2. Snoep

 

> Je hebt last van prediabetes. Dit is alleen een echt risico als je naast je verlangens naar snoep ook plotseling heel vaak het gevoel hebt dat je moet plassen, en als je verlangen naar suikers extreem en chronisch zijn. Als je je zorgen maakt, kun je altijd een bezoekje aan de huisarts brengen.

> Je bent of wordt ongesteld. Elke verandering in je hormoonlevels kan ervoor zorgen dat je meer zin hebt in suikers. Dit is dus geen fabeltje!

> Je krijgt een overdosis van bewerkte koolhydraten binnen. Vaak gaat je behoefte aan suiker gepaard met wat je daarvoor gegeten hebt: wit brood, witte rijst en pasta bevatten simpele koolhydraten die je bloedsuikers laten pieken waardoor je even heel veel energie krijgt en dan een suikerdip krijgt - en daarna ben je dus naarstig op zoek naar suiker om dat te fixen.

> Je bent extreem gestrest. Suiker activeert het belonings-centrum van je hersenen. Dus in situaties waarin je alleen maar kunt nagelbijten is zoetigheid even een welkome beloning.

3. Koolhydraten, zoals brood en pasta

 

> Eigenlijk heb je zin in suiker. (Zie snoep.) Als je zetmeelrijk voedsel eenmaal doorslikt, behandelt je lichaam het op dezelfde manier als suikers. Misschien ga je toch voor een broodje of een bord pasta voordat je er een zak snoep bij pakt, want dat voelt meer geaccepteerd dan snoepen.

4. IJs

 

> Het kan zijn dat je last hebt van maagzuur. Eten met romige melk verzacht namelijk de pijn.

> Het kan zijn dat je te veel pijnstillers hebt genomen. Non-steroïdale en ontstekingsremmende medicijnen zoals naproxen en Motrin lijken misschien onschuldig, maar ze kunnen ervoor zorgen dat je een hele lichte ontsteking krijgt in je maag. Zin in ijs kan een teken van je lichaam zijn om de irritatie uit te drukken - en een teken dat het toe is aan pauze.

> Je bent moe. IJs (en gezond klinkende melkproducten als magere melk en yoghurt) bevatten natuurlijke melksuikers die je een snelle boost energie kunnen geven. Als je even een oppeppertje nodig hebt en dol bent op ijs, kan het 't eerste eten zijn waar je dan naar grijpt.

5. Zout eten, zoals chips

 

> Je hebt dorst. Dorst is vaak een gemaskeerde vorm van honger. Dus als je zin hebt in zout, wat je lichaam helpt om water vast te houden, kan dat betekenen dat je niet genoeg drinkt of dat je water sneller kwijtraakt dan je lichaam wil (door zweten, diarree of overgeven).

> Je hebt stress. Veel zout eten - zoals chips en crackers - zijn crunchy. En crunchy eten eten zorgt ervoor dat je minder last hebt van stress.

> Je eet vooral zacht eten. Veel zout eten - zoals chips en crackers - zijn crunchy. Als je dieet vooral bestaat uit vloeibaar eten - zoals smoothies, soep en yoghurt - raken je kaak en je kaakspieren verveeld. En na een dag of 2 willen ze een beetje stimulatie, dus een crunchy craving is geboren.

6. Vlees, zoals steaks en burgers

 

> Je eet niet genoeg proteïne. Vooral als je vooral vegetarisch eet en heel veel sport. Maar een paar mensen die aan krachttraining doen eten ook genoeg proteïne. Dus als je gaat sporten en minstens 50 procent van je work-out is kracht, zorg dan dat je maaltijd wel genoeg proteïne bevat.

> Je hebt een chronisch ijzer- of vitamine B tekort. Als je menstruaties hevig zijn, kan het ervoor zorgen dat je een tekort aan ijzer oploopt. Als je niet genoeg proteïne eet (een goede bron van ijzer) en het ook weinig eet in de periode naar je ongesteldheid toe, kan je hunkering naar vlees betekenen dat je een tekort hebt van essentiële voedingsmiddelen.

7. Friet, of ander gefrituurd eten

 

 

> Je hebt last van slaaptekort. Omdat je te weinig hebt geslapen heb je minder energie en eten geeft je energie om door te gaan, het is makkelijk om vermoeidheid en honger met elkaar te verwarren. (Dat is misschien waarom je een vet ontbijt wilt na een nacht uitgaan.) Je hersenen weten dat gefrituurd voedsel je beloningssysteem activeert en je een vol gevoel geeft. Ook al is dit maar tijdelijk en doe je er beter aan om een gezonde maaltijd te eten dan gefrituurd voedsel.

8. Kaas

 

 

> Je hebt eigenlijk zin in suiker. Misschien zie je kaas als een goede bron van vetten en proteïne. Maar je hersenen weten wel beter: kaas bevat ook natuurlijke melksuikers. (Zie bovenstaande snoep cravings.)

> Je krijgt niet genoeg calcium of vitamine D binnen. Kaas en andere melkproducten geven je calcium en vitamine D en het is niet ongewoon om voldoende van deze voedingsstoffen te eten. Gelukkig maakt je lichaam ook vitamine D aan als het wordt blootgesteld aan zonlicht. Maar als je altijd binnen werkt en in een koud klimaat woont, kan je hiervan een tekort krijgen - wat betekent dat je lichaam ernaar gaat snakken in de vorm van kaas.

> Je eet niet genoeg vetten. Kaas is een goede bron van deze essentiële voedingsstof - en het is heel natuurlijk dat je hier zin in hebt.

9. Elk ander superspecifiek eten

 

 

> Je reageert op je zintuigen of een emotionele trigger. Als je de gewoonte hebt om na een avond stappen een pizza te eten, doe je dat waarschijnlijk niet omdat je lichaam calcium van mozzarella nodig heeft. Dit doe je waarschijnlijk omdat je dat altijd doet.

> Je weigert jezelf dat eten. Als je eten uit je dieet skipt, wil je dat eten later alleen maar meer. Daarom moet je het jezelf toestaan om af en toe iets te eten wat je lekker vindt.

Bron: Cosmopolitan.com