Waarom je aankomt als je voor een marathon traint

De reden is dus best logisch.

Cardio wordt gezien als een van de makkelijkste manieren om gewicht te verliezen, maar gek genoeg ondervinden veel marathonlopers dat ze helemaal geen gewicht verliezen. Sterker nog: soms komen ze aan.

Science of US onderzocht hoe dat komt, en 't blijkt vooral een psychische oorzaak te hebben. We delen.

1. Mensen overschatten hoe hard ze eigenlijk trainen
In een van de onderzoeken hiernaar, werden de deelnemers gevraagd op een krachtig tempo te lopen, zodat de hartslag rond de 77 tot 93 zou komen. De meesten dachten dat ze dit al hadden bereikt op een hartslag van 75.

Advertisement - Continue Reading Below

2. De marathon uitlopen wordt een doel op zich
De marathon uitlopen, dat lijkt de grootste uitdaging, en dat wordt dan ook voor veel marathonlopers - logisch - het belangrijkste doel. Dat zorgt ervoor dat je automatisch langzamer gaat lopen, omdat je een lange adem nodig hebt. En een langzamer tempo, zorgt óók voor minder vetverbranding.

3. Intense hardloopsessies leiden tot meer eten
Veel gezien: mensen die veel hardlopen en daardoor ook meer gaan eten, doordat ze vaker denken dat ze 'het er toch wel af lopen'. Vaak blijkt dat ze overschatten hoe veel ze er vanaf lopen (zie punt 1), waardoor 't hardlopen te vaak een valse schijnveiligheid geeft.

Als je dit allemaal in het achterhoofd houdt, is hardlopen - uiteraard - alleen maar gezond, en vele onderzoeken hebben uitgewezen dat je humeur verbetert, je slaapritme, je seksleven en je weerstand.

Toch dat rondje maar maken dus, morgen.