Zo eet je met weinig geld tóch gezond

Een basisplan waar je de rest van je leven wat aan hebt.

Meest gelezen

Alles goed en wel; die groene smoothies en superfoods zijn heus gezond, maar vooral slurpen ze onze bankrekening leeg. 5 Tips hoe je voor een hoop minder geld toch gezond kan eten. Harper's Bazaar maakte een plan voor kleine portemonnees met gezonde keukenwensen; we delen. 

1) Koop de basics
Het inslaan van de essentiële basics hoeft heus niet duur te zijn. Door deze producten groot in te slaan, heb je gelijk een groot scala aan mogelijkheden voor verschillende heerlijke gerechten voorhanden. Denk aan: eieren, avocado's en volkorenbrood en bijvoorbeeld muesli, citroen, feta en lente-uitjes. Ook bladgroentes als romainesla, boerenkool en rucola zijn erg goedkoop en vormen de perfecte basis voor een salade met andere betaalbare producten als kikkererwten, tomaten, broccoli, tofu, linzen en zoete aardappel. Peren, bananen en watermeloen zijn de goedkoopste vruchten in de supermarkt en combineren samen tot een heerlijke smoothie. En wat dacht je van appels en amandelen als snack?

Advertisement - Continue Reading Below

2) Vries het in
Zoals bovenstaand punt illustreert, is het heus niet zo moeilijk goedkope groentes en fruit te vinden in de supermarkt. De kunst is immers te kiezen voor seizoensproducten. Om ervoor te zorgen dat je hier ook nog van kunt genieten als het seizoen voorbij is: vries gewoon het één en ander in. Let ook eens op ingevroren pakjes fruit en groentes in het vriesvak. Deze zijn gegarandeerd een stuk lager in prijs en handig voor een smoothie of als snack. Denk aan bevroren bessen, mango of edamame.

Meest gelezen

Handig te weten: deze producten zijn deze seizoenen verkrijgbaar:

Fruit

Appels: augustus-november 

Abrikozen: mei - juli

Bramen: mei - oktober

Bosbessen: mei - augustus

Kersen: april - juli

Grapefruit: januari - april/december

Druiven: juli - november 

Meloen: juni - oktober

Perziken: mei - oktober

Frambozen: mei - november

Aardbeien: maart - november 

Watermeloen: mei - september

Groentes

Artisjok: maart juni /september - december

Asperges: februari - juni 

Spruitjes: januari juni/september - december

Komkommer: juni november 

Bonen: juni september

3) Zet zelf een pot koffie
Recent onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van koffie bijzonder goed kan zijn voor je lichaam. Zo versnelt het je stofwisseling, geeft het een boost aan je cortisollevel en maakt het de tijd die je spendeert in de gym nóg efficiënter. Maar een goede kop koffie is niet altijd goedkoop (hallo, overpriced Starbucks). Wij tippen om het heft in eigen hand te nemen en thuis een lekkere pot koffie te zetten. Gaat je geld schelen, echt waar.

4) Plan je maaltijden
Hoe simpel kan het zijn? Wanneer je aan het begin van de week de tijd neemt om je maaltijden te plannen, dan scheelt je dat al snel een hoop geld omdat je precies koopt wat je nodig hebt. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je enkel de gezonde producten in huis haalt, waardoor je eenmaal thuis niet meer zo gemakkelijk van je gezonde eetpatroon afwijkt. Goed voor je portemonnee en je lichaam dus.

5) Maak er spaghetti van
Het is een ware trend: spaghetti maken van je favoriete groentes. Niet alleen gezond, maar ook nog 's lekker. En de groentes die daar het meest geschikt voor zijn (denk: courgette en wortel), zijn ook nog eens erg goedkoop. Een spiraalsnijder tik je voor minder dan een tientje op de kop en gaat zijn geld meer dan waard zijn. Wel even goed oefenen.

Dit is waarom je in het weekend niet té lang moet uitslapen

Bron: Harper's Bazaar