Laat naar bed gaan is dus slechter voor je dan je al dacht

Tijd dus om je serieverslaving aan de kant te zetten en echt een keer te gaan SLAPEN. 

Een goede nachtrust opofferen voor het kijken van nog één aflevering van Orange is the New Black (bekijk hier nog even de trailer als je nog niet aan het nieuwe seizoen begonnen bent), is misschien niet zo verstandig. Wat is gebleken: laat gaan slapen vormt een serieuze bedreiging voor je eetpatroon en de motivatie om te sporten. Joh.

Dat zit zo. Een recent onderzoek van de Feinberg School of Medicine aan de universiteit van Chicago, Illinois, wees uit dat volwassenen die tussen de zes en zeven uur slaap krijgen, maar wel elke avond laat naar bed gaan, meer fastfood en minder groenten eten en dat ze minder sporten dan participanten die naar bed gaan op een ‘verantwoordelijk tijdstip’, zoals moederlief zou zeggen.

Advertisement - Continue Reading Below

De algemene gezondheid van 96 volwassenen tussen de 18 en 50 jaar die gemiddeld 6,5 uur per nacht sliepen werd geanalyseerd. En ondanks dat degenen die later naar bed gingen een lager BMI hadden en over het algemeen minder calorieën aten, zorgden hun slechte eet- en sportpatroon (als gevolg van het late slapen), ervoor dat ze een significant hoger risico liepen op obesitas. Wat kan leiden tot allerlei nare problemen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Meest gelezen

‘De resultaten helpen ons te begrijpen hoe een bepaald slaapritme in combinatie met de slaapduur effect kan hebben op het risico op obesitas,’ zei Kelly Glazer Baron, professor Neurologie aan de Feinberg School, in een persbericht. ‘Het is mogelijk dat een slecht dieet je vatbaarder maakt voor een verhoogd risico op gewichtstoename als je ook nog eens laat naar bed gaat.’

Dus je weet wat je te doen staat – die nieuwe aflevering van Orange is the New Black kan ook tot morgen wachten.

Bron: ELLE.com.au