Melk na je workout? JA, en wel hierom

Vanaf nu een glaasje melk na het sporten.

Grote kans dat je na het sporten een flinke fles water drinkt om weer gehydrateerd te raken, maar nieuw onderzoek wijst uit dat je misschien beter iets anders kunt drinken. Melk, welteverstaan.

Deze onderzoekers stellen dat melk je reserves het beste aanvult, omdat er veel natrium, koolhydraten en eiwitten in zitten. Ze kwamen daarachter door een groep mannen elke week een aantal keer een workout te laten doen. Ze kregen telkens iets anders te drinken: melk, sojamelk, een andere drank met melkbasis en het populaire sportdrankje Powerade.

Advertisement - Continue Reading Below

Ze ontdekten dat alle melkgerelateerde drankjes niet alleen beter hydrateerde dan Powerade, maar melk er ook voor zorgt dat je dat vocht beter vasthoudt. Er was één aspect waarop Powerade melk versloeg: de smaak. Deelnemers gaven inderdaad toe dat ze zich gehydrateerder voelden door melk dan door Powerade, maar dat ze dat niet per se een fijner gevoel vonden. Ze hadden een vol en opgeblazen gevoel, en zeker sojamelk vonden ze moeilijk weg te krijgen na een training.

Verrassend genoeg concludeerden de onderzoekers verder nog dat, door water te drinken na je workout, je natriumlevels dalen, waardoor je uiteindelijk een minder gehydrateerd gevoel krijgt.

Hm. Melk, iemand?

 

Bron: ELLE