10 opruimtips van mensen die van een feestje houden

Die de ontplofte bom achteraf een stuk makkelijk op te ruimen maken.

Meest gelezen

Stapels vieze borden, glazen overal en hier en daar een vlek rode wijn zijn de meest voorkomende vormen van troep die te vinden zijn in een huis waar de nacht daarvoor een feest is losgebarsten. Maar laat die schade je niet weerhouden van het geven van een goed feest, en luister naar zij die ondertussen pro in feestjesgeven zijn geworden. Zó makkelijk, dat je er diezelfde avond weer tegenaan kunt.

Advertisement - Continue Reading Below

1. OMARM HET TAFELKLEED
Alhoewel het juist die krassen en spleten zijn die een tafel uniek maken, zijn het tegelijkertijd de ongewenste host van etens- en drinkresten. ‘Tafelkleden zijn leuk, thematisch en makkelijk eraf te halen om te wassen,’ zegt Vanessa Fusco, senior account executive bij Fleishman-Hillard. ‘Ik haal het kleed er simpelweg af, schud het uit en gooi het in de wasmachine.’ Geen doekje bij nodig.

More From Interieur Inspiratie
20 articles
Woon must haves
Deze 8 woonaccessoivallen nóóit tegen in jouw huis
fluwelen bank foto
Ode aan de fluwelen bank: velvet op Pinterest
Skip de sportschool door deze huishoudelijke taken
kunst
Ultieme budgetcollectie aan kunst: in 5 stappen
John Henry
Binnenkijker: wonen in een plantenkast

2. BEREID EEN NOODKIT VOOR
Hoe beter het feestje is, hoe groter de kans is dat er iets kapot gaat of geknoeid wordt. Dat is dan ook de reden dat Jasmine Hobbs van London Cleaning Team aanraadt om een voorraad vlekverwijderaars in te slaan voor een feestje, zoals zout, soda en citroen. ‘Onthoud wel dat het een feestje is,’ waarschuwt ze. ‘Begin niet met schoonmaken en stofzuigen als het nog bezig is.’

3. HAAL JE VAATWASSER LEEG
Één ding dat je clean-as-you-go-plan gegarandeerd gaat verpesten is een volle vaatwasser. ‘Zorg ervoor dat je vaatwasser leeg of bijna leeg is zodat je niet alles eerst uit hoeft te ruimen wanneer je er vuile dingen in stopt,’ zegt Carly Fauth, hoofd marketing bij Money Crashers.

4. ZET DE BAR BUITEN
Als het warm is buiten, ten minste, want niemand vind het fijn om in de vrieskou een biertje te halen. ‘Een buitenbar houdt het knoeien buiten, in plaats van binnen in huis op de vloer, het tapijt of kleed,’ legt Susan Ballard, make-up artist en house stager. ‘Is het hartje winter, dan kun je kiezen voor een bar cart die je naar een oppervlakte rijdt dat makkelijk schoonte maken is.’

5. HANG VUILNISZAKKEN IN HET ZICHT
Als gasten niet weten waar ze hun troep weg moeten gooien, kunnen ze je niet helpen al zouden ze het willen. ‘Zorg ervoor dat je genoeg plekken hebt waar je afval weg kunt gooien door het juis, zodat mensen hun troep makkelijk zelf weg kunnen gooien in plaats dat jij ze daar mee moet helpen,’ zegt Fauth.

6. HOUD EXTRA ZAKKEN IN DE BUURT
Bij een groot feest zul je waarschijnlijk de afvalbak minstens één keer moeten vervangen. Minimaliseer het gedoe door extra zakken in de buurt te houden. ‘Dit maakt het makkelijker een zak te vervangen door een nieuwe,’ zegt Ballard.

7. SCHENK GLAZEN IN WANNEER MENSEN ARRIVEREN
‘In plaats van al ingeschonken glazen te hebben voordat mensen aankomen, vind ik het handiger om dat pas te doen als mensen aankomen,’ zegt Amanda Gluck, oprichter van Fashionable Hostess. Dit maakt het makkelijker voor mensen om hun eigen drankje te kiezen en voorkomt vieze glazen die niet gebruikt worden.

8. SERVEER GEEN KNOEIVOEDSEL
Simpel als wat: ‘Hoe minder eten waar mee te knoeien is, hoe minder rotzooi je op hoeft te ruimen,’ legt Forrest Wheatey van Fantastic Cleaners uit. Hij raadt aan om het bij kleine dingen te houden die in één hap op zijn en sausjes, dips of andere opties om te kiezen te vermijden om knoeien te voorkomen.

9. MAAK EEN WEEKZONE
Plaats één of meer afwasteiltjes gevuld met sop in een hoek van de keuken waar jij (en wellicht je gasten) vuile borden in kunnen laten weken. Dit spoelt ze voor en voorkomt een grote stapel vieze afwas. ‘Ik haal ze daarna uit de teiltjes en zet ze zo in de vaatwasser of ga er met een snelle handwas overheen,’ zegt Kerri Garbis van Ovation Communication.

10. RUIM DE VAATWASSER IN VÓÓR HET DESSERT
Als je het niet kunt laten om alvast schoon te maken voordat je gasten vertrekken, doe het dan tussen dingen in. Dit betekent ook dat wanneer je feestje uit meerdere gangen eten bestaat, je al halverwege klaar bent: ‘Het maakt het makkelijker om schone borden weg te zetten en door te gaan met de volgende lading,’ zegt Chris Huntley, eigenaar van Huntley Wealth Insurance Services.

Bron: House Beautiful

Deze truc gebruiken hotels voor perfecte frisse lakens >

5 plekken in de keuken die je regelmatig schoon zou moeten maken >