Stapels vieze borden, overal glazen en hier en daar een rodewijnvlek zijn de meest voorkomende vormen van troep die te vinden zijn in een huis waar de nacht daarvoor een feest is losgebarsten. Zo vast ook in jouw huis, na dat te gekke NYE-feestje. Met deze tien tips die je op voorhand voor een volgende keer in je oren kunt knopen is dat opruimen zo gepiept. (Sorry voor de mosterd na de maaltijd).

Omarm het tafelkleed

    Alhoewel het juist die krassen en spleten zijn die een tafel uniek maken, zijn het tegelijkertijd hosts van ongewenste etens- en drinkresten. 'Tafelkleden zijn leuk, thematisch en makkelijk eraf te halen om te wassen,' zegt Vanessa Fusco, senior account bij Fleishman-Hillard. 'Ik haal het kleed er simpelweg af, schud het uit en gooi het in de wasmachine.' Geen doekje bij nodig.

    Bereid een noodkit voor

    Hoe beter het feestje is, hoe groter de kans is dat er iets kapot gaat of geknoeid wordt. Dat is dan ook de reden dat Jasmine Hobbs van London Cleaning Team aanraadt om een voorraad vlekverwijderaars in te slaan voor een feestje, zoals zout, soda en citroen. 'Onthoud wel dat het een feestje is,' waarschuwt ze. 'Begin dan ook niet met schoonmaken en stofzuigen als het nog bezig is.'

    Haal je vaatwasser leeg

    Eén ding dat je clean-as-you-go-plan gegarandeerd gaat verpesten is een volle vaatwasser. 'Zorg ervoor dat je vaatwasser leeg of bijna leeg is zodat je niet alles eerst uit hoeft te ruimen wanneer je er vuile dingen in stopt,' zegt Carly Fauth, hoofd marketing bij Money Crashers.

    Zet de bar buiten

    Alleen als het warm is natuurlijk, want niemand vindt het fijn om in de vrieskou een biertje te halen. 'Een buitenbar houdt het knoeien buiten, in plaats van binnen in huis op de vloer, het tapijt of kleed,' legt Susan Ballard, visagist van celebrities. 'Is het hartje winter, dan kun je kiezen voor een bar cart die je naar een oppervlakte rijdt dat makkelijk schoon te maken is.'

    Hang vuilniszakken in het zicht

    Als gasten niet weten waar ze hun troep weg moeten gooien, kunnen ze je niet helpen. 'Zorg ervoor dat je genoeg plekken hebt in huis waar je afval kunt dumpen,' zegt Fauth.

    Hou extra zakken in de buurt

    Bij een groot feest zul je waarschijnlijk de afvalbak minstens één keer moeten vervangen. Minimaliseer het gedoe door extra zakken in de buurt te houden. 'Dit maakt het makkelijker een zak te vervangen door een nieuwe,' zegt Ballard.

    Schenk glazen in wanneer mensen arriveren

    'In plaats van ingeschonken glazen te hebben voordat mensen er zijn, vind ik het handiger om dat pas te doen als mensen aankomen,' aldus Amanda Gluck, oprichter van Fashionable Hostess. Dit maakt het makkelijker voor mensen om hun eigen drankje te kiezen en dat voorkomt vieze glazen die niet gebruikt worden.

    Serveer geen knoeivoedsel

    Simpel als wat: 'hoe minder eten waar je mee kunt knoeien, hoe minder rotzooi je op hoeft te ruimen,' legt Forrest Wheatey van Fantastic Cleaners uit. Hij raadt aan om het bij kleine dingen te houden die in één hap op zijn en sausjes en dips te vermijden om knoeien te voorkomen.

    Maak een 'weekzone'

    Plaats één of meer afwasteiltjes gevuld met sop in een hoek van de keuken waar jij (en wellicht je gasten) vuile borden in kunnen laten weken. Dit spoelt ze voor en voorkomt een grote stapel vieze afwas. 'Ik haal ze daarna uit de teiltjes en zet ze zo in de vaatwasser of ga er met een snelle handwas overheen,' zegt Kerri Garbis van Ovation Communication.

    Ruim de vaatwasser in vóór het dessert

    Als je het niet kunt laten om alvast schoon te maken voordat je gasten vertrekken, doe het dan tussen dingen in. Dit betekent ook dat wanneer je op je feestje meerdere gangen eet, je halverwege al klaar kunt zijn met opruimen. 'Het maakt het makkelijker om schone borden weg te zetten en door te gaan met de volgende lading,' zegt Chris Huntley, eigenaar van Huntley Wealth Insurance Services.

    Bron: House Beautiful

    Op de hoogte blijven? Volg ELLE Decoration NL dan op Facebook en Instagram.