We mogen het wel stellen: de Britten hebben de geliefde kerstboom te danken aan hun vroegere koningin Victoria en prins Albert. De versierde dennenboom draaide al jaren aan kerst mee in Duitsland, maar deed in Engeland pas zijn intrede na het huwelijk van de Engelse koningin met haar Duitse metgezel - om vervolgens als hot interieuritem in elke moderne huiskamer te verschijnen rond de feestdagen.

Dat stukje geschiedenis houdt het Victoria & Albert Museum in Londen in eer door jaarlijks bekende ontwerpers de opdracht te geven een boom te ontwerpen voor the Grand Entrance van het museum. En een aantal van die bomen zijn het uitlichten méér dan waard.

GARETH PUGH

Architecture, Column, Arch, Daylighting, Classical architecture, Arcade, Molding, pinterest
Gareth Pugh - Victoria & Albert Museum

De Britse modeontwerper Gareth Pugh is voor het Victoria & Albert Museum geen vreemde. Zijn ontwerpen verschenen in de V&A's Fashion in Motion series in 2007 en stonden in 2014 tentoon in de Wedding Dresses 1775 - 2014 expositie. Datzelfde jaar was het aan Pugh om de jaarlijkse kerstboom te ontwerpen. Ceremony werd een vier meter hoge boom van hout, stof, acryl en ledlampen in de vorm van negen gouden piramides, die verwezen naar de traditionele kerststal.

HELEN & COLIN DAVID

Red Velvet Tree of Love - Helen & Colin Davidpinterest
Helen & Colin David - Victoria & Albert Museum

In 2013 was het de beurt aan Helen en Colin David van textiellabel English Eccentrics. Zij inspireerden hun boom op een stuk uit het museum: de H.F.C. Rampendahl stoel. De fluwelen bekleding en het frame van geweien werden uitgangspunt voor het ontwerp. 79 handgemaakte geweien en een dikke laag rode nepsneeuw hulden de boom in romantisch velours, die met 67 hartvormige kerstballen niet voor niets omgedoopt werd tot Red Velvet Tree of Love.

STUDIO ROSO

Architecture, Light fixture, Art, Column, Interior design, Ceiling fixture, Chandelier, Hall, Decoration, Symmetry, pinterest
Studio Roso - Victoria & Albert Museum

De opdracht die het museum in 2011 gaf, was er een als hommage aan de hedendaagse kunst. Studio Roso ontwierp een handgemaakte boom van meer dan vier meter hoog, bestaande uit 5,3 kilometer elastisch draad. Het draad weerspiegelde niet alleen de traditionele vorm van de kerstboom, maar vormde ook de kristallen vorm van sneeuwvlokken en traditionele kerstornamenten. Alles geïnspireerd op de techniek van bobbin lacing - die ook bij kerstdecoratie gebruikt wordt.

KAFFE FASSET

Colorfulness, Magenta, Purple, Pink, Pattern, Art, Violet, Decoration, Circle, Visual arts, pinterest
Kaffe Fasset - Victoria & Albert Museum

In 2005 was het de taak aan textielontwerper Kaffe Fasset, die zijn boom inspireerde op de boom die vele jaren eerder op een chic feestje een indruk op hem achterliet die hij nooit meer is vergeten - een met Zweedse waaiers. De waaiers werden uitgevoerd in rijke rode tinten die afstaken tegen de groene boom en handgemaakt door Fasset en vele vrienden. De stervormige piek werd ontworpen door Louise Lusby.

ALEXANDER MCQUEEN & TORD BOONTJE

Glass, Light fixture, Interior design, Christmas decoration, Decoration, Christmas, Holiday, Transparent material, Silver, Arch, pinterest
Alexander McQueen & Tord Boontje - Victoria & Albert Museum

De eerste installatie van een kerstboom in de Grand Entrance was in 2003 voor dit duo, en wie Alexander McQueen en Tord Boontje kent, weet dat beide heren in hun ontwerpen niet schromen voor een beetje extravagance. De zes meter hoge Silent Night duurde drie weken om te bouwen en bestond uit 100.000 Swarovski-kristallen op stalen takken. Het ronddraaiende sculptuur werd geïnspireerd op hoe sneeuw verandert in ijs, en creëerde door de gebroken spiegel eronder een magisch lichtspel in de entreehal.

Bron: Victoria & Albert Museum