Facebook is de plek waar je je liberale vrienden ziet flippen om Trump, je conservatieve vrienden ziet zeggen dat iedereen rustig moet blijven en je je tante ziet delen dat alle politici slangen zijn. Voor veel mensen is Facebook een belangrijke bron van nieuws geworden, wat het medium tegelijkertijd ook potentieel gevaarlijk maakt.

Want nepnieuws kan zich op die manier ook snel verspreiden; hoaxes die niet op feiten zijn berust, maar puur wordt gemaakt om zo veel mogelijk mensen erop te laten klikken. Een tiener uit Macedonië vertelde onlangs aan NBC News dat hij het afgelopen half jaar ten minste $60,000 had verdiend aan nepnieuws dat was gericht op Trump-supporters - een van de headlines las 'BREAKING: Obama Confirms Refusal To Leave White House, He Will Stay In Power!' .

Facebook geeft nu eindelijk aan actie te ondernemen tegen dit soort nieuwsberichten. Ten eerste maakt Facebook het nu makkelijker om nepnieuws bij Facebook aan te geven.

Electronic device, Product, Mobile device, Blue, Communication Device, Mobile phone, Portable communications device, Gadget, Display device, Text, pinterest
Zo report je nepnieuws.

Maar wat pas echt voor verandering kan gaan zorgen, is het team dat Facebook heeft opgetuigd om nepnieuws zelf, actief, op te sporen en neer te halen. Een groot team factcheckers spoort de berichten op en haalt ze uit de lucht als ze nep blijken te zijn. Nepnieuws kan ook niet meer als gesponsorde post worden ingezet.

Electronic device, Product, Mobile device, Portable communications device, Communication Device, Gadget, Text, Display device, Photograph, White, pinterest
Onafhankelijke factcheckers kijken nu voor je of nieuws nep is of niet.

Niet iedereen is blij met de move van Facebook: Business Insider bericht dat conservatieve nieuwsmedia vrezen dat de factcheckers bevooroordeeld zijn en te rechtse nieuwsberichten zullen verwijderen. Eerder kwam Facebook al een keer onder vuur te liggen toen Gizmodo een stuk publiceerde waarin medewerkers voor de 'Trending'-sectie op Facebook toegaven conservatieve media eruit te houden.

Facebook zegt echter dat het alleen achter de 'bottom of the barrel' aangaat, de nieuwsberichten die totaal verzonnen zijn. Adam Mosseri, Facebook vice president of product development aan The Washington Post:

'We are not looking to flag legitimate organizations. We're looking for pages posing as legitimate organizations.'

Opinies blijven dus, ook als ze extremer dan gemiddeld van aard zijn, maar posts over Obama being secretly a lizard worden verwijderd. Onderstaande video laat precies zien hoe het werkt:

Goed nieuws, lijkt ons zo.

Van: ELLE US