De selfie kwam een aantal jaar geleden in ons woordenboek en in today's social media age is het bijna niet meer voor te stellen dat we ooit rondliepen met digitale camera's, die we eigenlijk bijna nooit omdraaiden voor een foto van onszelf dóór onszelf.

Inmiddels komt de selfie op zo veel plekken en in zo veel vormen voor - waarvan de extreemste Kim Kardashians bundeling van selfies in Selfish is -, maar bijna iedereen bedient zich ervan.

Het werd dus eens tijd om die selfie te bestuderen, vond de wetenschap terecht. De ene selfie is de andere namelijk niet, en een selfie valt niet per definitie af te schrijven als narcistisch - de psychologie achter de selfie blijkt daarvoor te complex.

Onderzoekers aan de Brigham Young University keken in deze studie wat de verschillende beweegredenen zijn voor mensen om een foto van zichzelf te nemen. Is het een zelfzuchtige handeling? Een statement? Een manier om te connecten? Of iets compleet anders?

In het onderzoek werd aan 46 deelnemers gevraagd antwoord te geven op deze vragen, waarbij ze op verschillende statements moesten antwoorden of ze het er helemaal niet of helemaal wel mee eens waren. Deze antwoorden werden daarna geëvalueerd door de onderzoekers en de resultaten, gepubliceerd in de Visual Communication Quarterly journal, laten zien dat er drie verschillende soorten motivaties achter een selfie kunnen zitten. Op een rij.

Communicatoren

Communicatoren delen selfies om te connecten met hun volgers, en om een dialoog te openen. 'They're all about two-way communication,'legt co-auteur Maureen Elinzano uit. De Amerikaanse verkiezingen waren bijvoorbeeld aanleiding voor selfies voor dit type. In het onderzoek wordt als voorbeeld de selfies gegeven met een 'I Voted'-sticker, die het politieke debat kunnen aanzwengelen of bijvoorbeeld anderen kan aansporen óók te stemmen. Leonardo DiCaprio, wiens Instagram-account bijna volledig in het teken staat van het milieu, zou een communicator zijn.

instagramView full post on Instagram

Autobiografen

Autobiografen gebruiken selfies om momenten in hun leven vast te leggen zodat ze niet verloren gaan. Autobiografen delen hun 'momenten' wel graag in de publieke ruimte van een social media-account, maar zijn niet per se op zoek naar de feedback en engagement die communicatoren wel zoeken. Voorbeelden van autobiografen zijn NASA-astronaut Scott Kelley, die verschillende selfies vanuit de ruimte deelde, of bloggers zoals Chiara Ferragni, die structureel selfies deelt van haar dagelijkse activiteiten, outfits, maaltijden en reizen.

Self-Publicists

Hoewel de selfie over het algemeen per definitie als narcistisch en ego driven wordt gezien, is de groep 'self-publicists' eigenlijk het kleinst van de drie. Co-auteur Harper Anderson: 'Self-publicists are the people who love documenting their entire lives. And in documenting and sharing their lives, they're hoping to present themselves and their stories in a positive light.' Celebrities als Taylor Swift, Gigi en Bella Hadid en, natuurlijk, de Kardashians, zijn allemaal self-publicists.

Waarom het dan zo belangrijk is om de pyschologie achter selfies te onderzoeken en te weten? Co-auteur Matt Lewis legt uit:

'Because years from now, our society's visual history is going to be largely comprised of selfies. To find out why people do it, that contributes a lot to the discussion on selfies and visual communication in general.'

Van: ELLE US