Terwijl het seizoen van de break-ups gestaag doorgaat, komt er nog een partnership ten einde: Peter Dundas vertrekt als creatief directeur van Roberto Cavalli.

Dundas zit ongeveer anderhalf jaar bij het Italiaanse modehuis, maar de twee gaan nu al uit elkaar. In een officieel statement is te lezen dat Dundas' spring/summer 2017-collectie die werd geshowd tijdens de afgelopen Milaan Fashion Week, ook meteen zijn laatste was.

Roberto Cavalli s/s 2017pinterest
Getty Images
Roberto Cavalli s/s 2017

Peter Dundas laat verder in de persverklaring weten:

'I want to thank Roberto Cavalli and the Group for this valuable experience and I wish them the best in their future endeavors. I am especially grateful to the ateliers and the teams who participated in this adventure.'

Voordat-ie bij Cavalli kwam was Dundas de creatief directeur bij Emilio Pucci, waar hij in 2008 begon. Dit was trouwens niet zijn eerste samenwerking met Cavalli - van 2002 tot 2005 was-ie ook ontwerper bij het modehuis en werkte hij direct samen met Roberto Cavalli himself.

Peter Dundas zette Roberto Cavalli ook op social media-gebied op de kaart, door zijn innige vriendschap met Kim Kardashian. In 2015 droeg Kim dan ook een jurk van zijn hand naar het MET Gala.

Event, Flooring, Trousers, Textile, Carpet, Suit, Dress, Red, Formal wear, Coat, pinterest
Getty Images
instagramView full post on Instagram

CAVALLI GAAT HET HELEMAAL ANDERS DOEN

Volgens WWD wil Roberto Cavalli rigoureuze stappen gaan nemen en flink reorganiseren om weer winstgevend te kunnen worden in 2018. Van de 672 banen wereldwijd zal het modehuis er de komende tijd 200 schrappen.

CEO Gian Giacomo Ferraris laat weten dat de mode-industrie momenteel te maken heeft met enorme uitdagingen en een aanzienlijke krimp van de belangrijkste markten door de veranderende eisen van de consument.

Dit is de reden dat oa Burberry, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en Tom Ford al overgingen op het 'see now buy now-systeem', waarbij ze de collectie van de catwalk meteen verkopen, en niet pas volgend jaar lente en zomer. Het kan dus zomaar eens zijn dat we in de herfst ook echt de huidige herfst/winter-collecties te zien krijgen, omdat online steeds belangrijker wordt. Voorheen werden de collecties een half jaar eerder geshowd, zodat de bladen ze op konden nemen in hun aanstaande nummers, die een paar maanden vooruitwerken.

Bij Roberto Cavalli zullen bepaalde kantoren en winkels gaan sluiten en willen ze het bedrijf 'gestroomlijnder' gaan maken. Ze hintten er bovendien op dat ook zij op het 'see now buy now-systeem' gaan overstappen. Verder laat CEO Gian Giacomo Ferraris weten:

'On behalf of Roberto Cavalli and our shareholders, we thank Peter Dundas for his contribution to the brand, and we wish him well for his future. As Roberto Cavalli goes through a period of transformation, the design team will carry on and the appointment of a new creative director will be made in due course.'