Deze ontwerpers gaan het helemaal anders aanpakken

Wat je ziet is wat je krijgt...

Meest gelezen

Dat het huidige modesysteem* op het punt van uiteenspatten staat, is duidelijk. Met de 'overname' van social media, zes collecties per jaar en sterontwerpers die aangeven de snelkookpan van het systeem niet aan te kunnen, is de situatie in zijn oude vorm onhoudbaar. Door de verschuiving van man-vrouwdefinities, globalisering en daardoor het verdwijnen van de seizoenen, moet er gezocht worden naar een nieuw systeem.

Advertisement - Continue Reading Below
*De grote modehuizen presenteren jaarlijks twee seizoenscollecties (lente/zomer en herfst/winter) tijdens de bijbehorende fashion weeks, twee verschillende gender-collecties (man/vrouw), soms twee haute coutureshows per jaar (zomer/winter) en zelfs twee cruise-collecties.

ANDERS?
Kleine labels bevroegen het modesysteem al langer. Denk aan de Nederlandse Monique van Heist met haar Hello Fashion (een on going project), Alexander van Slobbe en Fransisco van Benthum met Hacked (een gerecycelde en seizoensloze collectie) of de Belgische Bruno Pieters met Honest By (een volledig traceerbare modecollectie). Maar de laatste tijd laten grote merken en modehuizen ook een geluid horen dat ze ‘het’ anders aan willen pakken. Hoe en wat? Een bondig overzicht:

Meest gelezen

 

BURBERRY PRORSUM

 
Op 5 februari 2016 kondigde Burberry aan dat vanaf september 2016 de mannen- en vrouwenlijn tegelijkertijd zullen worden geshowd en ze minder seizoensgebonden zullen produceren. De collecties zullen daardoor direct leverbaar zijn voor de consument (zowel online als in de winkel).

VETEMENTS

 
Ook Vetements kondigde die dag aan dat ze hun shows anders gaan inplannen. Vanaf januari 2017 zullen zij hun lente/zomercollectie in januari showen en de herfst/wintercollectie in juni (tezamen met de mannenshows). De kleren zullen binnen een maand verkrijgbaar zijn voor de consument.  

Advertisement - Continue Reading Below

TOM FORD

Meest gelezen

 
5 februari was blijkbaar de collectieve ‘laten we het anders aanpakken'-dag, want ook Tom Ford gaf aan het roer om te gooien. Hij wil zijn mannen- en vrouwenlijn tegelijkertijd tonen, ingaande per september 2016, om dan direct voor de consument verkrijgbaar te zijn.  

MICHEAL KORS COLLECTION

 
Nog een ontwerper voor de see-now-buy-now beweging. Michael Kors brengt voor herfst/winter 2017 een capsulecollectie uit die direct verkrijgbaar is.

TOMMY HILFIGER

 
Tommy kan niet achterblijven: in februari 2017 zal hij zijn lente/zomercollectie ‘in season’ showen.

Advertisement - Continue Reading Below

THAKOON

Meest gelezen

 
Thakoon gaf al in december 2015 aan dat hij zijn collectie real-time wil aanbieden. Net gezien? Direct leverbaar. Vanaf september 2016 gaat dit van start.

HUNTER ORIGINAL

 
Hunter Original stapt ook af van de modekalender in zijn huidige vorm en zal zich focussen op tijdloze collecties. Wederom direct leverbaar.

 

MATTHEW WILLIAMSON

 
Laatste: Matthew Williamson gaf aan niet meer te showen tijdens de Londense modeweek. Wel zal hij nog zes keer per jaar een collectie uitbrengen maar met een seizoensloze benadering zodat hij een grotere doelgroep kan bedienen. Ook voor Matthew geldt: meteen verkrijgbaar.

Noot: Williamson zal aankomende september wel tijdens London Fashion Week showen voor zijn twintigjarig jubileum.

DIRECT LEVERBAAR
Kortom, wat gaat er veranderen? Alles is (bijna) direct voor de consument verkrijgbaar. Dus niet: we showen nu en je krijgt het een paar maanden later (zoals altijd het geval was). Het zorgt in ieder geval voor veel minder verwarring. Of wachten.

Tekent Kylie toch bij Puma? >