'Tommy Hilfiger komt met een lijn voor mensen met een beperking' kopten verschillende modecollega's de afgelopen dagen. Om maar direct heel eerlijk te zijn: toen ik dit nieuws las, had ik zo mijn bedenkingen. Moet er een aparte kledinglijn voor deze mensen worden gemaakt? Voelen deze mensen zich dan niet buitengesloten of in een hokje geduwd, omdat ze speciale kleding moeten dragen? Meneer Hilfiger zelf noemde zijn lijn met aangepaste zomen en openingen 'democratisation of fashion', maar is dat ook daadwerkelijk zo?

Mooie ontwikkeling of ouderwetse hokjesgeest?

Ik ging op onderzoek uit en praatte met Guy Smeets. Hij werkt al jaren in de gehandicaptenzorg en verzorgt zowel mensen met een verstandelijke als fysieke handicap. Ik vertelde hem over mijn twijfels bij deze ontwikkeling en meteen wist hij ze bij me te weg te nemen. 'Deze speciale kledinglijn is een zeer goede ontwikkeling. Het Amerikaanse modemerk richt zich nu eindelijk op een tot nu toe vrij genegeerde markt. Mensen hebben geen idee dat het voor mensen met een fysieke beperking ontzettend lastig is om kleding te kopen. Vooral voor mensen met rugaandoeningen biedt deze ontwikkeling uitkomst. Ze kunnen vaak niet de draaibewegingen maken die wij wel kunnen, waardoor het lastiger is om in de kleding te komen. Hilfiger maakt ook gebruik van magnetische sluitingen en klittenband, zodat het voor mensen met één hand makkelijker wordt om zichzelf aan te kleden.'

Ook mijn gedachte over dat deze mensen zich misschien in een hokje geduwd zouden voelen, bleek onterecht. 'Ik denk dat deze mensen nu júist meer op hun gemak zijn en zich niet in een hokje geduwd voelen. Bij "normale" kleding zie je vaak dat het niet mooi zit, omdat de pasvorm simpelweg gebaseerd is op mensen zonder een fysieke handicap. Omdat de kleding niet mooi zit, wordt er dus nog meer een accent gelegd op de handicap. De aangepaste kleding zal er voor zorgen dat kleding nu ook voor deze mensen perfect zit, en zo wordt de nadruk niet meer per se gelegd op hun beperking.'

Niks geen flimsy verkoopconcept, dus: het blijkt dat dit initiatief daadwerkelijk een democratisation of fashion is. Een goede ontwikkeling, waarin Hilfiger het voortouw neemt – iets waarvoor met recht geapplaudisseerd mag worden. Dat er nog velen mogen volgen. Hear, Tommy, hear!

En ook DIT modehuis heeft een goede ontwikkeling doorgemaakt>