Als je net zo graag op TikTok scrolt als ik, is het je misschien opgevallen dat het internet al weken in vuur en vlam staat met geruchten over 'Sephora teens'. Het onderwerp van interesse richt zich echter niet op virale bobkapsels of 'latte make-up'-trends, maar op hun 'anti-aging' huidverzorgingsroutines.

Volgens de verhalen van werknemers in de detailhandel die hun persoonlijke ervaringen hebben gedeeld over hoe pre-tieners en jonge tieners winkelen, geeft Generatie Z en zelfs de jongere generaties honderden euro's uit aan huidverzorging in een poging voor altijd jong te blijven.

Online huidverzorging kopen is natuurlijk geen nieuw gedrag. Ingrediënten zoals retinol en exfoliërende zuren die zijn ontworpen om anti-verouderingsvoordelen te bieden, zijn te vinden in menig 'Get Ready With Me'-video's met producten die elke dag viraal gaan, maar nog nooit hebben pre-tieners het gesprek gevoerd.

In feite wordt de stijgende trend 'prejuvenation' genoemd – met andere woorden, het zo lang mogelijk uitstellen van zichtbare tekenen van veroudering – en is het resultaat van het feit dat Kardashian-nakomelingen hun uitgebreide huidverzorgingsgewoonten online plaatsen, evenals een groot aantal TikTokers die de ingrediëntenlijsten onthuld waaruit hun 10-stappenroutines bestaan. Volgens een recent onderzoek van Klarna geeft Gen Z (geboren tussen 1996 en 2010) nu meer uit aan huidverzorging dan welke andere generatie dan ook, maar Gen Alpha (2010 tot 2025) loopt niet ver achter.

tiktokView full post on Tiktok

'Het concept van 'prejuvenation' is naar voren gekomen als een nieuwe benadering van ouder worden onder jongeren - met name Gen Z - in een poging om schade of onvermijdelijke veroudering van de huidproblemen te voorkomen voordat ze zich voordoen', legt Hannah Mauser, Beauty Strategist bij trendforecaster WGSN uit. Google-zoekopdrachten naar 'huidverzorging voor tweens' zijn nu met +196% gestegen en de gemiddelde uitgaven van de Amerikaanse tween (10-12 jaar) zijn met 23% gestegen.

Google-zoekopdrachten naar 'Huidverzorging voor tweens' zijn nu met +196% gestegen

Zoals je misschien al geraden hebt, lopen sociale media voorop in deze groeiende trend. 'Natuurlijk hebben sociale media een rol gespeeld en er zijn aanwijzingen dat leeftijdsangst onder jongere generaties meer dan ooit tevoren toeneemt', waarschuwt ze. 'Hyperrealistische verouderingsfilters op TikTok hebben een belangrijke rol gespeeld door digitaal weer te geven hoe de huid van een gebruiker er decennia later uit kan zien.' Deze filters passen realistische veroudering, compleet met rimpels en lijnen, toe op het gezicht van een gebruiker om weer te geven hoe deze er in de toekomst uit zou kunnen zien. Toen het voor het eerst op TikTok belandde, was ondernemer Kylie Jenner een van de beroemde gezichten die geschokt waren door hun spiegelbeeld. 'Ik vind het niet leuk. Ik vind het allemaal niet leuk', vertelde ze.

a woman with long hair
LAUNCHMETRICS SPOTLIGHT

Hoewel deze groeiende fascinatie voor een jeugdige huid de leeftijdsattitudes vergroot en onrealistische schoonheidsnormen op zo'n jonge leeftijd aanwakkert, roept het ook de vraag op: zou de opkomst van 'prejuvenation' onder pre-tieners eigenlijk ook een zorg voor hun huid kunnen zijn? 'De huid van kinderen en tieners is doorgaans veel kwetsbaarder en gevoeliger dan die van volwassenen, en het gebruik van sterke huidverzorgingsingrediënten, vooral op jonge leeftijd, kan potentiële gevaren met zich meebrengen, zoals huidgevoeligheid, verminderde huidbarrièrefunctie, allergische reacties, lichtgevoeligheid en risico's. van overmatig gebruik', waarschuwt SK:N Clinics dermatoloog dr. Aiza Jamil.

Maar dat betekent niet dat een huidverzorgingsroutine uitgesloten is. Ten eerste zal een huidverzorgingsroutine er anders uitzien, afhankelijk van de leeftijd van een persoon. Mensen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar kunnen bijvoorbeeld basisgewoonten op het gebied van huidverzorging overnemen, 'zoals regelmatig reinigen, hydrateren en bescherming tegen de zon', terwijl degenen in de adolescentie (13 tot 19 jaar) die vatbaar zijn voor hormonale veranderingen die tot acne leiden, op zoek kunnen gaan naar spotbehandelingen,merkt Dr. Jamil op.

De sleutel is eigenlijk om je te concentreren op de basis. 'Less is more bij een jonge huid – help je tiener zich aan een minimalistische routine te houden en vermijd het gebruik van huidverzorging als entertainment', beaamt Dr. Sam Bunting, een huidexpert en oprichter van haar gelijknamige huidverzorgingsmerk. 'Het is voor geen enkel kind nodig om een huidverzorgingsroutine van acht stappen te volgen', benadrukt ze.

Consultant dermatoloog, Dr. Mary Sommerlad, is het daarmee eens. 'Een ideale huidverzorgingsroutine voor tieners zou bestaan uit een crèmereiniger op waterbasis in de ochtend, en als de tiener gevoelig is voor puistjes, kan hij of zij kiezen voor een op gel gebaseerde reiniger die salicylzuur bevat, gevolgd door een hydraterende zonnebrandcrème met SPF30 of 50.' 's Avonds raadt ze aan om de make-up (indien gebruikt) te verwijderen met micellair water, een zachte reiniger op waterbasis en een lichte gezichtscrème.

Een eenvoudige en effectieve routine is wat nieuwe op tieners gerichte merken willen leveren. 'Veel van de merken die we nu zien opkomen in de huidverzorgingswereld voor tieners en tieners, zoals Indu, Gryt en Rile, fungeren als bouwstenen voor huidverzorgingsnieuwsgierige tieners via twee tot vier huidverzorgingsproducten: een gezichtsreiniger, vochtinbrengende crème, zonnebrandcrème en misschien een serum', beaamt Mauser.

Indu, een nieuwe naam die speciaal voor tieners is ontworpen en wordt ondersteund door enkele van de krachtigste namen op het gebied van schoonheid, ontdekte een gat in de markt voor een merk dat zich specifiek op tieners richtte. 'We spraken met meer dan 2.000 tieners in het Verenigd Koninkrijk en Amerika toen we onderzoek deden naar het merk', herinnert mede-oprichter Aaron Chatterley zich. 'Het was verbazingwekkend hoe vaak we verkeerd hadden ingeschat wat tieners eigenlijk willen en nodig hebben. Wat echt duidelijk was, was dat ze producten kochten die waren samengesteld voor een veel ouder publiek en ingrediënten gebruikten die op zijn best ineffectief en in het slechtste geval schadelijk waren voor hun jonge huid.'

Het is voor geen enkel kind nodig om een huidverzorgingsroutine van acht stappen te gebruiken

Ondanks een publiek dat houdt van nieuwigheid, vormt eenvoud van huidverzorging de kern van de inhoud van de 16-jarige TikToker Ami Charlize. 'Mijn routine omvat een reiniger, serum en vochtinbrengende crème. Het is heel basic en ik heb het helemaal gestript.' Nikki Lilly, die al sinds haar achtste online content maakt en een TikTok-publiek heeft van ruim negen miljoen mensen, heeft een vergelijkbare houding. 'Deze jonge tieners geven een fortuin uit aan een "wondermiddel", maar als ze zich zouden concentreren op het vinden van een betaalbare routine die voor hen zou werken, zouden ze dat niet nodig hebben.'

a man and woman smiling
LAUNCHMETRICS SPOTLIGHT

'Als het gaat om de nieuwste consument van tieners en schoonheid, Gen Alpha, is het geen verrassing dat dit echt digitale, hyperverbonden cohort op jongere leeftijd interesse krijgt in huidverzorging, simpelweg vanwege hun enorme blootstelling aan routines en producten op sociale media', zegt Mauser . 'De nadruk ligt hier niet zozeer op 'preventie' of specifiek op het tegengaan van veroudering, maar op het helpen van deze jonge schoonheidsliefhebbers bij het opbouwen van gezonde, beheersbare huidverzorgingsgewoonten', zegt ze.

Als dit over anti-veroudering ging, zouden ze elke dag SPF dragen

Caroline Hirons, huidverzorgingsexpert en oprichter van Skin Rocks, is het ermee eens dat het streven naar 'preventie' op dit moment niet echt de drijvende kracht is achter het bestedingspatroon van tieners. 'Tieners (jonger dan 19 jaar) willen het klinische niet; ze willen de roze kauwgom. Dit is geen educatief stuk; ze kopen dingen die er mooi uitzien. Als dit over anti-veroudering zou gaan, zouden ze elke dag SPF dragen en dat is niet zo.'

Omdat alle productontdekkingen plaatsvinden op TikTok of in de winkel, rijst een andere vraag: hoe kunnen tieners worden geïnformeerd over de gevaren van overmatige huidverzorging of het gebruik van de verkeerde ingrediënten, en of de verantwoordelijkheid bij hun ouders moet liggen? Hirons stelt ouders voor om hen een basisroutine te geven en krachtig nee te zeggen tegen 'alle luxe dingen' die ze niet nodig hebben.

'Als ze acne, psoriasis of rosacea hebben, ga dan naar een dokter en neem die zorgen serieus, want het is mentaal slopend. Maar voor de gemiddelde 10-jarige die aan het winkelen is en om 50 euro heeft gevraagd om huidverzorging te kopen? Ga zitten. Ga op zaterdag werken. Je wilt geen twee maandlonen gebruiken voor een pot crème', besluit ze.