Soms duiken er van die producten op die je ineens overal ziet langskomen en waar iedereen plots bij zwéért. Ze verkopen wekelijks uit, zijn niet aan te slepen en je kunt haast geen flatlay van het item op Instagram meer zien. Die hype-items test ELLE's Gigi hier. En laat je dan meteen even weten of ze wel je geld waard zijn of dat we allemaal eigenlijk gewoon, tja, sell-outs zijn.


The Sell-Out

Vertel eens meer over de hype.

Collosol is al decennia een begrip in de beautywereld. Het Franse - altijd weer die Fransen - merk ligt al jaren in de schappen van de Franse drogisterijen en vooral de 'Eau de Lait' (reinigingsmelk) is zo'n skincareproduct wat razendsnel over de toonbank gaat.

Karl Lagerfeld deed eens uit de doeken bij onze Amerikaanse ELLE-collega's dat hij bij de melk zweerde en erin baadde:

'My bathtub is very big, so I use a full bottle of Collosol every day. The maids pour it in crystal bottles so I don't have the plastic out, but for one bath, it is one full bottle. I have good skin, but you have to work to keep it. You have to stay tight.'

Duidelijk.

Daarnaast wordt het 'witte wonder' in Hollywood backstage veelvuldig gebruikt en actrices als Thandie Newton, Evan Rachel Wood, Clémence Poésy en Vanessa Paradis kunnen niet zonder. Kijk, dat is nog eens iets om te proberen.

Collosol Eau de Lait werd in de jaren vijftig gecreëerd voor actrices die hun huid op een zachte manier wilden reinigen om hun vlekkeloze gelaat te behouden. Geinig: het is ook een reiniger voor je lichaam, dus Karl had een punt. De reiningsmelk - een mix van micellair water en melk - is geschikt voor zelfs de allergevoeligste huid en zorgt ervoor dat oneffenheden geen kans krijgen, door de enorm goede reiniging die 't zou geven. Just my luck (en ook die van jou dus) dat deze zeventig jaar oude beautyfavoriet eindelijk naar Nederland komt. Of je wil hollen naar de winkel als het zover is? Dat testte ik voor je. Graag gedaan.

instagramView full post on Instagram

De test.

Het was even slikken om mijn vertrouwde miccelair water van Bioderma (ook Frans, wát hebben we toch veel aan ze te danken) aan de kant te schuiven en mijn reiningingsroutine aan Collosol over te laten. Maar oké.

De reiningsmelk zit in een gek, eighties-esque fles met enorme fluorroze dop. Word je meteen vrolijk van. De substantie is anders dan de reguliere reiningsmelk en ik merk meteen dat het duidelijk een mix is van een micellaire lotion en een melk. Fijn, want micellair (zie hierboven) is zeg maar echt mijn ding. Ik doe een beetje op mijn watje en met een paar vegen is mijn waterproof mascara van Ere Perez eraf. Wow. Na nog wat vegen en watjes en druppen Collosol voelt mijn huid heerlijk schoon en enorm zacht aan, wat wellicht te danken is aan de hydraterende oliën, zoals castor, in de reiniger.

Verdikkeme, had Karl toch weer gelijk.

Na twee weken Collosol veelvuldig te hebben gebruikt mis ik mijn geliefde micellair water niet eens meer (sorry Bioderma) en is het eerste wat ik doe als ik mijn huis binnenstap mijn huid schoonmaken met mijn gezellige fluorroze kameraad. Kun je van een reiniger houden? Jazeker, zo weet ik nu. Ik pullde zelfs een Karl en deed het in mijn bad - Collosol raadt echter drie dopjes aan in plaats van de hele fles, en dat was zat - en kwam er tevree en ruikend naar Franse high-society uit.

Over die geur gesproken, dat is dan ook het enige wat ik aan de reiniger zou veranderen. Die stamt ook duidelijk uit de fifties, namelijk. Maar hé, als het goed genoeg was voor Karl...

Het oordeel: overhyped of niet?

Op zoek naar een Franse liefde? Je hebt 'm gevonden. Niet alleen is mijn huid na weken testen zachter én een stuk egaler, de reiniger van Collosol is een feestje om te gebruiken. Van die knotsgekke dop tot de geur die me aan mijn oma en oude Hollywood-legendes doet terugdenken; dit is een winnaar. Enige nadeel: ik voel me wel wat schuldig naar mijn micellair water toe. R.I.P.

Collosol Eau de Lait is vanaf september verkrijgbaar via Bol.com en Douglas.nl. Prijzen lopen van € 14,95 (100 ml) tot € 26,95 (400 ml).