De Amerikaanse actrice, regisseur en activist Tracee Ellis Ross lanceert een lijn van haarproducten voor de curly community. Haar merk, genaamd Pattern, zal shampoos, conditioners en haarserums verkopen voor verschillende soorten krullen.

Het duurde tien jaar(!) om de formule te perfectioneren. Ross had een ware missie: 'De meeste mensen in deze community worden gedwongen om hun eigen haarexpert te zijn... Op het moment dat wij voor de spiegel in de badkamer staan, moeten we onze eigen oplossingen creëren. Het betekent veel voor me om nu een selectie aan producten te kunnen aanbieden die onderling goed samenwerken én de gemeenschap ondersteunen.'

instagramView full post on Instagram

Op Instagram vertelt de Girlfriends en Black-ish ster (tevens dochter van Diana Ross) over de complexe ontdekkingsreis van haar krullen in een post met de titel 'If my hair could talk'. Ze schrijft: 'De weg naar zelfacceptatie en het leren kennen van mijn haar, lopen volledig synchroon. Ik groeide op in een maatschappij die me vertelde dat ik mijn haar op een bepaalde manier moest dragen en er op een bepaalde manier uit moest zien. Die schoonheidsidealen kwamen niet overeen met wat ik in de spiegel zag, dus probeerde ik mijn krullen in een ander kapsel te dwingen. Ik smeerde bodylotion in mijn haar, sliep met haarkrullers, ik föhnde, gebruikte relaxers, textuurspray, droeg mijn haar zo strak naar achteren dat ik er hoofdpijn van kreeg en heb zelfs ooit een strijkijzer gebruikt in een poging om mijn haar steil te krijgen. Ik wilde dat mijn haar er nonchalant en luchtig uitzag. Het moest zich precies het tegenovergestelde gedragen van wat het van nature deed. Mijn haar was op een gegeven moment gebroken, beschadigd en uitgeput van iets te moeten zijn wat het simpelweg niet was.'

Het is voor veel mensen herkenbaar dat haar zowel een politiek onderwerp is als een esthetisch. Ross, die inmiddels een van de vrouwen in Hollywood is die haar natuurlijke krullen rockt, laat hierover aan WWD weten: 'De schoonheidscultuur is veel te lang toegespitst geweest op racisme, patriarchisme en seksisme.'

'Ik durfde het eindelijk aan om te stoppen met het steilen van mijn krullen en ze te accepteren hoe ze zijn,' vervolgt Ross op Instagram. 'Het heeft lang geduurd voordat ik wist wat mijn krullen nodig hebben en hoe ik van ze moet houden. Nu laat ik ze gewoon de vrolijke krulletjes zijn die ik van nature heb.'

Pattern lanceert op 9 september haar producten in de Amerikaanse winkel Ultra. Ross hoopt dat ze de producten ook snel kan exporteren naar Europa.

Elle favorieten van de dag
ELLE
Muiltje

Mango, € 69,99

SHOP

Mango
ELLE
Top

Staud, € 168

SHOP

Mango
ELLE
Douchegel

Gucci, € 44,50

SHOP

Mango
Van: Harper's BAZAAR UK