Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nespresso.

Stel, je hebt als vooraanstaand merk een grootse nieuwe lancering op stapel. Eentje in de categorie 'once in three decades'. Dan wil je je werk eer aan doen met een pracht van een commercial. Waarvan akte in het geval van Nespresso. De koffieleverancier introduceerde afgelopen november Vertuo, een nieuwe koffiemachine die op het punt staat de koffiebeleving van velen voorgoed te veranderen. De machine is een knap staaltje techniek dat ervoor zorgt dat je thuis hoge kwaliteit-espresso in meerdere formaten kunt zetten. Nespresso was benieuwd naar de ervaring en interpretatie van anderen over hun nieuwe lancering en gaf daarom vijf visual artists de vrijheid om hun eigen interpretatie van het nieuwe systeem weer te geven in de vorm van een film. Het resultaat: vijf filmische meesterwerkjes, die we gedurende de komende weken met je delen.

De kunst van koffie

Meet HyperCulture. Een Nederlands design direction duo (met een vleugje Zuid-Afrikaanse roots), bestaande uit Floris Vos en Peter van de Riet. Aan hen de eer om het spits af te bijten. De twee bevinden zich met hun studio in het creatieve district van designstad Eindhoven, Strijp S. In deze IGTV kijk je het gesprek terug dat onze collega bij Esquire, Arno Kantelberg, met ze had.

Een tip van de sluier over hoe zij dit project aanpakten: 'De eerste stap is spelen met het materiaal,' aldus Van de Riet. 'Vooral de textuur van koffie zelf vonden we interessant.' Daarnaast namen de mannen het snelle roteren van de capsule in de machine en tegelijkertijd het 'rustige, sfeervolle moment' dat het drinken van koffie in de ochtend voor veel mensen is, als uitgangspunt. Vos: 'We keken niet alleen naar de praktische kant van koffie drinken, maar ook naar de sensatie die erbij opkomt. Hoe kun je het gevoel van een kop koffie visualiseren? Het is heel abstract, maar dat probeer je dan via beelden op te roepen.'

Job well done, kunnen we zeggen. Zet hun korte film bovenaan dit artikel vooral even op play als je dat nog niet gedaan had, en let op de mooie, golvende elementen. Met hier en daar een houtachtige structuur. Vos: 'De diepe, rijke tonen van koffie deden mij aan hout denken; natuurlijk materiaal dat leeft en kracht uitstraalt. Daar hebben we de dynamiek van vloeibare koffie, die in hout juist helemaal niet zit, aan toegevoegd.'

Hieronder bekijk je een behind the scenes-video waarin je leert hoe HyperCulture te werk ging. Nespresso Vertuo shop je via de website, de app, of in een van de 17 boutiques in Nederland. Stay tuned op ELLE.nl voor de korte films van de overige artiesten!

Hyperculture X Nespresso Behind The Scenes

preview for Nespresso - HyperCulture Behind the scenes