Velen vreesden het al en nu is het definitief zo: size zero maakt een verwoestende comeback. Met het steeds populairder worden van de Y2K-trends van de afgelopen jaren, keken velen die als tiener daadwerkelijk de zero's hadden meegemaakt met argusogen toe hoe de trends uit die tijd weer steeds meer mainstream werden.

Op TikTok jubelen de tieners van nu over trends als low-rise broeken, croptops, dunne wenkbrauwen, vlindertops en mini-rokken en adoreren Bella Hadid als aanjager van een steeds weer nieuwe aanwas van kleding uit vervlogen tijden. Onschuldig? Zou je denken. Als het niet allemaal trends waren die in de zero's alleen gedragen werden door vrouwen met maatje zero of die de giftige term 'heroin chic' uitdroegen. Je kon er dus op wachten totdat hits als 'size 0 return' en 'size 0 is coming back kardashians' trending werden op TikTok, wat nu het geval is.

Artikel loopt verder onder de video.

tiktokView full post on Tiktok

Size zero is terug

Je herinnert je misschien het collectieve gevoel van angst toen low-rise skinny jeans weer werden gezien op catwalks en het bracht ons meteen terug naar de tijd van Paris Hilton, die we de broeken in de vroege 2000's op ongeveer elke cover van People en Us Magazine zagen dragen, en sterren als Nicole Richie, de Olsen Twins en Hilary Duff die met de week meer kilo's leken te verliezen. Hilary Duff zei hier later over dat ze ontzettend ongezond leefde en er alles aan deed om af te vallen, omdat tabloids schreven dat haar 'bovenarmen te dik waren'. Ter info: ze had maat 36.

Wie als tienermeisje opgroeide in die tijd had bijna gegarandeerd een verknipt lichaamsbeeld. Tv-series waren allesbehalve inclusief – Friends had 'Fat Monica', in How I Met You Mother kwam de ene 'fat joke' na de andere langs – en Kate Moss' befaamde uitspraak 'nothing tastes as good as skinny feels' werd alom gedeeld als 'inspirerende' dieetquote. Geen wonder dat de meeste meisjes in mijn klas op hun veertiende al massaal aan het calorieëntellen waren.

De Kardashians als lichaamsvoorbeeld

Het is dan ook interessant, maar niet geheel verrassend, dat de Kardashians nu als grote aanstichters van de hernieuwde 'size zero'-trend worden gezien. We kijken al jaar en dag naar celebrity's als voorbeelden, helaas ook (misschien wel vooral) als het op lichaamsbeeld aankomt.

Sinds Kim en Khloé Kardashian hun befaamde Braziliaanse butt-liften hebben laten weghalen en hun curves bijna allemaal lijken te zijn verdwenen, zet de opkomende populariteit van size zero door.

Het begon allemaal met Kim Kardashian, die om in de jurk van Marilyn Monroe te passen voor het Met Gala afgelopen mei vertelde in drie weken zeven kilo te zijn afgevallen. Daarna verloor ze er nog eens drie, liet ze trots weten, waardoor ze nu 52 kilo zou wegen.

Artikel loopt verder onder de foto.

met gala 2022
NDZ/Star Max//Getty Images
Kim Kardashian in de jurk van Marilyn Monroe tijdens het MET Gala 2022

In augustus van dit jaar was 'Kardashian reverse BBL' een van de meest gezochte termen op Google, en groeide met meer dan 5.000% in de afgelopen 12 maanden. Kortom, steeds meer mensen zoeken bevestiging dat curvy uit is en skinny weer in.

Maar hoewel de invloed van de Kardashians absoluut niet kan worden ontkend, is er veel meer aan de hand waarom 'skinny' weer 'in' is. Zo is de mode-industrie in de afgelopen jaren stiekem helemaal niet zoveel meer inclusief geworden. Ondanks het feit dat er meer modellen met curvy figuren op catwalks verschijnen, staat het aantal merken dat zich daadwerkelijk op deze maten richt al enige tijd stil, zo laat curve model Remi Bader aan onze collega's van ELLE Australië weten.

'Het is een beetje teleurstellend, vertelt Bader, 'toen er eenmaal verandering begon te komen, stelde ik me voor dat deze merken eerder inclusiever zouden worden en dat er op dit moment veel meer zou zijn en dat is er niet. Het is super frustrerend en ik begrijp niet waarom we er nog niet zijn.'

Hoewel de nieuwe esthetiek van Kim en Khloé Kardashian een zeer reëel probleem in onze samenleving vertegenwoordigt, bestond het al lang voor hun verlangen om af te vallen. De mode-industrie is nog steeds niet inclusief, duurzame kledingmerken sluiten grote maten nog steeds buiten en trends zijn er vooral nog steeds voor degenen met kleinere maten.

Voorbeeldfunctie

Nu wil dit niet zeggen dat de Kardashians zich niet hoeven te beseffen wat voor enorme voorbeeldfunctie ze hebben en hoe ze nu een zeer zorgelijke boodschap de wereld insturen, door expres kilo's af te vallen 'in de naam der esthetiek en mode'.

Niet dat dit overigens niet altijd al zo was, trouwens. Fervente Kardashian-fans weten dat het al in het eerste seizoen van hun realityshow iedere aflevering wel ging over hun lichamen en of ze wel dun genoeg waren. (Wie herinnert zich immers niet, toen nog, Bruce Jenner, die tegen Khloé zegt dat ze wel eens mag wat afvallen voor een shoot?). En, in de meest recente aflevering, hoe Khloé apetrots is als Kim haar vertelt dat halfzusje Kendall Jenner zich zorgen om haar maakt 'omdat ze zo dun is geworden'.

Of een paar jaar geleden de discussie rondom Kylie Jenners lippen, waarvan ze lange tijd claimde dat ze 'natuurlijk' waren, maar uiteindelijk toch moest toegeven dat ze fillers gebruikte, omdat tienermeisjes gevaarlijke capriolen uithaalden om hun lippen met pompjes te vergroten en zo levenslang verminkt raakten.

Maar natuurlijk is dit een groter probleem dat verder rijkt dan alleen de KarJenners. Het feit dat vrouwen nog steeds worden afgerekend op hun figuur, gewicht en maat is helaas nog een dagelijkse realiteit. In de afgelopen jaren heeft de mode-industrie vooruitgang geboekt in de richting van meer inclusiviteit, niet alleen op het gebied van lichamen, maar ook van leeftijd en ras. Nu worden er echter steeds meer zorgen uitgedrukt over hoeveel mensen in de modewereld dit minder als een permanente verandering en meer als een trend zouden beschouwen met een vervaldatum. Stiekem is de size zero-esthetiek dus eigenlijk nooit weggeweest en is de wereld door blijven draaien zoals het altijd al draaide. En dat is de echt treurige conclusie.