Meghan Markle wil dat we onze kijk op hoe moeders in de media worden neergezet veranderen, en daarvoor heeft ze de handen ineen geslagen met niemand minder dan Geena Davis. Dit is wat de twee van plan zijn.

Meghan Markle wil dat we anders naar moeders gaan kijken

Meghan pakt dit aan via haar Archewell Foundation, en het doel is om aandacht te genereren voor de manier waarop moeders op tv worden neergezet. Daarbij wordt data die werd verzameld in 2022 ingezet.

Gisteren deelde Moms First and the Geena Davis Institute on Gender in Media de resultaten van een studie die laten zien dat moeders op tv vaak geen afspiegeling van de realiteit zijn. De instelling pleit dan ook voor verandering, want volgens hen is dat nodig om de publieke perceptie en en het publieke beleid aan te passen. De studie werd betaald door de Archewell Foundation.

Uit het onderzoek bleek onder meer dat er iets meer diversiteit is nu, maar dat moeders op tv nog steeds niet vaak genoeg worden neergezet als kostwinners. Ook zijn de meeste tv-moeders nog altijd wit en dun met een paar kinderen onder de achttien. De kostwinner in het plaatje was in 86.5 procent van de gevallen een man. De studie toonde ook aan dat de zorg voor kinderen en de realiteit van het huishouden voor het merendeel niet wordt getoond.

In een interview met Vanity Fair liet Geena weten dat ze was verrast door hoe gedateerd sommige tv-moeders zijn. 'De representatie van het moederschap leek wel een throwback. Het reflecteerde de moderne realiteit niet zoals ik had gehoopt en verwacht.'

In een statement deelde Meghan op haar buurt waarom ze meedeed aan het project. 'Door mijn ervaringen als actrice, producer en moeder weet ik dat het van groot belang is om moeders en vrouwen te steunen, zowel voor als achter de camera. Dit onderzoek toont de gaten die we moeten dichten om ware representatie te bereiken als het aankomt op de content die we maken en tot ons nemen, en ik voel me vereerd om dit werk via de Archewell Foundation te kunnen steunen.'

We're here for it.