Over Kate Middleton wordt momenteel volop gespeculeerd – er zijn talloze complottheorieën over haar langdurige afwezigheid, toen was er de gigantische Photoshop-fail en nu zijn ook de geruchten over een affaire van prins William met Rose Hanbury weer aangezwengeld.

Velen zijn er dan ook niet bepaald over te spreken dat Meghan Markle juist nu haar nieuwe merk lanceert. Volgens een expert was dat een 'bewuste move' van haar en prins Harry.

Is dit een sneer van prins Harry en Meghan Markle naar prins William en Kate Middleton toe?

Te midden van alle drama was daar afgelopen week opeens de Instagram-pagina van Meghans nieuwe merk, American Riviera Orchard. Ook werd bekend dat de lancering van het merk samen zal vallen met een kookserie die ze heeft gemaakt voor Netflix. Een PR-expert heeft zich nu uitgelaten over de timing van Meghans aankondiging. Deze kwam namelijk rond dezelfde tijd als een speech van prins William.

Renae Smith, founder van The Atticism PR, deelde daarover met The Express: 'Zonder insider knowledge is het moeilijk om te weten of er een bewuste overlap was met het schema van de Britse royals. Gezien Meghan duidelijk heeft gemaakt dat ze afstand wil van de koninklijke familie is het aannemelijk dat de overlap een toevalligheid was.'

'Maar', vervolgde Smith, 'op het gebied van PR staat de waarneming vaak gelijk aan de werkelijkheid. Daardoor kan zelfs een onbedoelde overlap leiden tot speculaties over onderliggende motieven. Dit benadrukt het belang van een strategische timing als het aankomt op aankondigingen, zeker als er al een voorgeschiedenis is die vragen zou kunnen oproepen.'

'De aankondiging wijst op een PR-strijd'

Enkele weken voor Meghans aankondiging sprak ze nog bij het South by Southwest-festival (SXSW) in Texas over het 'afschuwelijke' online misbruik dat ze moest doorstaan toen ze zwanger was. Toen sprak ze van een paradox en had ze het over een strategische benadering van social media. Toen liet ze onder meer weten: 'Ik hou nu afstand van social media voor mijn eigen welzijn.' Smith vindt het opmerkelijk dat ze kort daarna haar merk aankondigde via social media.

Volgens haar wijst Meghans terugkeer naar social media op een PR-strijd waarbij een balans wordt gezocht tussen persoonlijke principes en zakelijke doelen. Daarnaast liet Smith weten dat social media bij het opbouwen van een dergelijk merk en interactie met het publiek een onmisbare tool is.

'Zelfs voor mensen die de duistere kant ervan hebben ervaren', aldus Smith.