Het lifestyle-merk van Gwyneth Paltrow, Goop, wordt momenteel aangeklaagd door een ander merk dat soortgelijke producten aanbiedt – Goop zou zich schuldig hebben gemaakt aan plagiaat.

Dit wat Goop heeft gedaan

De collectie van Goop bevat onder meer verzorgingsproducten en kaarsen, en om die nog effectiever in de markt te zetten bevatten de producten sinds kort een label waarop staat: Good. Clean. Goop. Die drie woorden zorgen nu voor een hoop gedoe.

Het merk Good Clean Love is er namelijk niet blij mee – de nieuwe slogan van Goop lijkt volgens hun te veel op hun merknaam en daarnaast bieden ze dezelfde soort producten aan. Reden voor het merk om dat van Gwyneth aan te klagen.

Aanklacht

In de aanklacht tegen Goop is te lezen: 'Het gebruik van het merk Goop doet de gelijkenis tussen de merken niet teniet, maar verergert deze, omdat het gebruik van Goop verwarring kan veroorzaken doordat consumenten gaan geloven dat Goop, en niet Good Clean Love, de producent is van de producten van Good Clean Love.' Kortom – Good Clean Love beschuldigt Goop van na-aperij, oftewel plagiaat.

Om precies te zijn – Gwyneths merk wordt beschuldigd van trademark-breuk, valse reclame en oneerlijke concurrentie. Daarnaast wijst Good Clean Love erop dat de producten van Goop 'agressieve chemicaliën zouden bevatten' terwijl hun eigen producten dat niet doen – volgens het merk zou dat hun klanten misleiden.

Gwyneth heeft vooralsnog niet op de aanklacht gereageerd.