Zoals ze ook in ELLE's covershoot bewijst, is Matilda Djerf übercool met haar Farah Fawcett-feather cut en zorgvuldige selectie van items, precies waarom haar 3,1 miljoen volgers op Instagram en 1,5 miljoen op TikTok dagelijks aan haar lippen hangen. Als ze voor onze neus staat voor het interview laat ze zien dat ze in een casual setting al net zo cool is, in een sportlegging met een grote zwarte trui waarvan we onmiddellijk willen weten waar die van is (van het Deense The Garment) en haar haar strak naar achteren in een knot met gekleurde schuifspeldjes om haar pony in toom te houden. ‘Ik ga hierna sporten met m’n personal trainer. Het enige uurtje op de dag dat iemand voor mij besluit wat ik moet doen, in plaats van dat ik degene ben die de beslissingen maakt.’ En dat zijn er nogal wat, aangezien Matilda samen met haar vriend Rasmus Johansson het slowfashionmerk Djerf Avenue runt.

Interview met Matilda Djerf

Het uitgangspunt sinds de start in 2019 is kleding maken die Matilda in haar eigen garderobe mist en nergens anders kan vinden. Een goudmijn, want het bedrijf is goed voor ruim 31 miljoen euro en is zo hard gegroeid dat Matilda ondertussen veertig mensen in dienst heeft. Haar typische Scandi cool-stijl is dus in trek. Zo ook bij ELLE-hoofdredacteur Anke de Jong.

Anke: Hoe heb je jouw stijl ontdekt?
‘Ik heb altijd al een passie voor kleding gehad en trok aan wat ik wilde dragen zonder me iets van andermans mening aan te trekken. Het heeft wel wat tijd gekost; ik heb een fase van het romantische meisjesachtige gehad, en op de middelbare school liep ik rond op donkerrode Dr. Martens met een zwarte Dr. Denim-jeans met scheuren en een Iron Maiden-T-shirt. Ik ben bij iets blijven steken waarin ik me comfortabel voel. Want als ik me lekker voel in mijn kleding, dan ben ik automatisch zelfverzekerder. Niet alleen als persoon, maar ook in de stijl die ik heb. Ik kan ermee spelen. Vooral de balans tussen het mannelijke en vrouwelijke vind ik heel leuk.’

Waarom vind je kleding zo leuk?
‘Toen we in Californië woonden, ging ik vaak met mijn moeder naar Target, waar ik mijn eerste laarsjes kocht. Dan kwam ik op de basisschool in een paarse tanktop met jeans en m’n kleine gehakte laarzen en keek iedereen me aan: “Wat ben jij aan het doen?” Ik wilde mezelf gewoon uitdrukken. Mijn moeder kan er nog om lachen, bijvoorbeeld dat ik rijen aan armbanden om had, gewoon omdat ik op dat moment dol was op armbanden. Het andere moment was ik weer gefocust op cowboylaarzen. Mijn moeder liet me gewoon gaan; ga het maar lekker uitzoeken. Mijn moeder trok zich ook nooit wat aan van anderen. In het dorp waar ik ben opgegroeid was er eigenlijk maar één populaire winkel die vooral jurken en bloesjes met bloemen- of luipaardprint verkocht. Erg “dorpse vrouwen van middelbare leeftijd”, maar wel trendy. Als alle andere vrouwen een jurk droegen op een feestje, dan verscheen mijn moeder in een T-shirt en jeans, gestyled met een coole riem en toffe schoenen. Mijn moeder is altijd zichzelf gebleven. En daardoor ben ik mezelf gaan afvragen: draag ik dit omdat dit van me verwacht wordt of omdat ik het zelf leuk vind?’

Matilda's stylinghacks

Je bent ook dol op vintage, toch?
‘Noem het gerust een obsessie. Negentig procent van mijn kleding is Djerf Avenue, de rest koop ik bij andere ethische slowfashionmerken of inderdaad vintage. Ik heb een fetisj voor vintage hakken. Tweedehandskleding maakt je garderobe zoveel meer eigen, omdat het item vaak moeilijker te vinden is, waardoor minder mensen het dragen en het persoonlijker wordt. Daarbij is het vaak van goede kwaliteit, als het er na al die jaren nog mooi uitziet. Dat is wat we voor Djerf ook belangrijk vinden, dat de kleding jarenlang meegaat, zowel in stijl als materiaal. Vintage is daarbij ook een leuke manier om te experimenteren met een stijl die je misschien minder snel zou dragen. Ik heb bijvoorbeeld een semi-transparante top met steentjes die ik nooit nieuw zou kopen.’

Is vintage kopen dan ook dé stylinghack?
‘Dat verschilt natuurlijk per persoon. Misschien draag jij geen hakken en is een vintage tas juist een mooie toevoeging. Ik vind sieraden, maar eigenlijk elk accessoire, de ultieme tip. Met een goede riem, mooie oorbellen en de ene keer sneakers, de andere keer hakken kan ik mijn uniform van een T-shirt, spijkerbroek en een blazer op zo veel manieren dragen. Tenzij ik specifiek andere oorbellen draag, heb ik eigenlijk altijd mijn zilveren oorringen met diamantjes in.’ Ze voelt aan haar oren: ‘Ja, ik heb ze nu zelfs in. Mijn oorbellen indoen is denk ik het eerste wat ik doe als ik wakker word.’

Waarom vertegenwoordigen de Favorite Pants en het Breezy Shirt Djerf Avenue zo goed?
‘Ze zijn tijdloos en veelzijdig. Ons merk vat de Zweedse stijl heel goed samen. We spreken altijd van twee soorten klanten in onze community. De een is meer de kerndoelgroep, de stadse vrouw of man die voor de blazers, broeken en overhemden gaat. En de ander is meer de pastel girly met de kamerjassen, de bloemenprints enzovoorts. Die klanten zijn de twee kanten van mij: ik woon in Stockholm en draag altijd blazers en jeans, maar ik ben ook graag in mijn zomerhuis en loop dan de hele dag op blote voeten in mijn pyjama.’

Ook het Breezy shirt hebben? Sluit nu een ELLE-abonnement af en krijg het Breezy Shirt gratis >

Voordat ze Djerf Avenue startte, reisde Matilda met Rasmus door de Cariben, Bali en Australië. Ze deelde foto’s op Instagram van haar looks en haar reizen en ze deed als model lokale campagnes voor merken. Eenmaal terug in Zweden stond de volgersteller op honderdduizend en deed ze een gooi naar een fulltimebaan als content creator, terwijl ze bleef bijklussen als model.

Matilda Djerf als model

Je vond het modellenwerk eigenlijk helemaal niet leuk.
‘Toenik terugkwam van mijn reizen werd ik door een Zweeds merk geboekt voor een modellenklus. Zo is het balletje gaan rollen en bleef ik geboekt worden door andere partijen. Het was niet mijn droom om voor de camera te staan en ik was heel naïef over de modellenwereld. Ik werkte freelance, dus ik had godzijdank geen agentschap dat me vertelde dat ik moest afvallen of dat ik niets waard was, wat bij andere modellen wel gebeurde. Op zo’n shoot zit je uren in de make-up en ook al draag je kleding in jouw maat, dan nog word je helemaal vastgesnoerd met klemmen. Het item zit dan dus nooit zo mooi als dat het op de foto staat. Gezien mijn verleden met een eetstoornis is dat iets waar ik niet langer aan wilde bijdragen.’

Je maakte het tegengestelde juist de strategie van Djerf Avenue.
‘Niet zozeer een strategie, het was voor mij vanaf het begin logisch om het zo te doen als we het doen. We schieten de kleding zelden op modellen, meestal op collega’s of zelfs klanten. Niets is geretoucheerd en de verschillende maten worden op verschillende lichaamstypes gefotografeerd. Toen ik mijn allereerste campagne als model terugzag, hadden ze zelfs m’n oren en nek verkleind. Alles was slanker gemaakt. Zo veel merken fotoshoppen nog steeds het lichaam van het model of editen bijvoorbeeld kreukels weg. Kleding wordt nu eenmaal gedragen en kreukels horen daarbij. Als wij op pad gaan om foto’s te maken, dan stomen we de kleding natuurlijk. Maar naarmate de dag vordert, zit je, loop je, doe je van alles en ja, dan krijg je kreukels. Zo zal het ook zijn als onze klant de kleding draagt.’

Het hele interview lees je nu in de nieuwste editie van ELLE. Bestel het modenummer met coverster Matilda Djerf direct online of ren vanaf woensdag 14 februari naar de dichtstbijzijnde kiosk, supermarkt of boekwinkel.