In het licht van de wereldwijde coronaviruspandemie bedenkt de mode-industrie nieuwe manieren om te communiceren. Zo ook de modeweken: vanochtend kondigde de British Fashion Council een nieuwe versie van Londen Fashion Week aan. Deze zal plaatsvinden tijdens de eerder geplande data voor de Britse modeweek voor de mannenkleding: van 12 tot en met 14 juni.

In plaats van fysieke shows zal Londen Fashion Week volledig digitaal zijn, met content die te zien zal zijn op londonfashionweek.co.uk. De komende twaalf maanden zal alles van de modeweek digitaal zijn. Hiermee volgt Londen Fashion Week het voorbeeld van de modeweken in Shanghai, Tokio en Moskou.

Londen Fashion Week gaat digitaal

Caroline Rush, CEO van de British Fashion Council, zegt in het persbericht:

'Door een cultureel fashion week-platform te creëren, passen we digitale innovatie aan om zo goed mogelijk aan onze behoeften van vandaag te voldoen en iets om op te bouwen als een wereldwijde showcase voor de toekomst. Ontwerpers zullen hun verhalen, en voor degenen die ze hebben, hun collecties kunnen delen met een bredere wereldwijde gemeenschap; we hopen dat er, naast persoonlijke perspectieven op deze moeilijke tijd, het velen zal inspireren. Daar staat de Britse mode om bekend.'

Om de inhoud op het platform naar een hoger niveau te tillen, heeft de British Fashion Council de hulp ingeroepen van giganten in de technologie-industrie waaronder Amazon, Facebook, Google en Instagram.

instagramView full post on Instagram

Heren- en dameskleding gaan samen

De aankomende Londen Fashion Week voegt dames- en herenkleding samen, in navolging van merken zoals Burberry, Gucci en Jacquemus, die in hun shows ook zowel dames- als herenkleding toonden. De mode-industrie neigt steeds vaker naar genderneutraliteit en androgynie: in 2018 voegde de Council of Fashion Designers bijvoorbeeld de categorie 'unisex/nonbinary' toe aan de New York Fashion Week en toonden genderneutrale merken, zoals Vaquera en Telfar hun collecties.

Het online platform wordt behoorlijk divers: van digitale lookbooks en video's van modemerken tot Q&A's met ontwerpers of podcasts. Ook zullen er virtuele showrooms zijn, die merken verbinden met retailers. Rush vertelt hierover:

'Het is essentieel om naar de toekomst te kijken en de mogelijkheid om te veranderen, samen te werken en te innoveren. Veel van onze bedrijven hebben de Londen Fashion Week altijd omarmd als een platform voor niet alleen mode, maar ook vanwege de invloed ervan op de samenleving, identiteit en cultuur. De huidige pandemie brengt ons er allemaal toe om op een scherpere manier na te denken over de samenleving waarin we leven en hoe we ons leven willen leiden en bedrijven willen opbouwen als we hier doorheen komen. We hopen dat de andere kant van deze crisis gaat over duurzaamheid, creativiteit en producten die gewaardeerd, gerespecteerd en gekoesterd worden.'

Over de vraag of digitale shows net zo goed kunnen werken als fysieke, wordt nog veel gesproken. Toen Giorgio Armani in februari zijn nieuwste collectie in een lege ruimte toonde tijdens Milaan Fashion Week, noemden critici het vooral 'griezelig'. Bekijk en oordeel zelf vooral even:

preview for Giorgio Armani Fall Winter 2020-2021

In maart werd al aangekondigd dat modeweken in Londen, Parijs en Milaan zouden worden afgelast of uitgesteld. De industrie heeft ook een halt toegeroepen aan belangrijke evenementen zoals het Met Gala van het New York Metropolitan Museum, de Council of Fashion Designers of America Awards en de LVMH-prijs voor jonge modeontwerpers.

ELLE's favoriete gadgets van de dag
ideal of sweden telefoonhoes voor iphone pro maxxs max
Iphone telefoonhoes

Ideal of Sweden, € 14,99

SHOP

Ideal of Sweden
steamery
Kledingstomer

Steamery, € 120

SHOP

kledingstomer
case cover hoesje apple airpods
Apple Airpods Siliconen - Case - Cover - Hoesje

Teddo, € 6,49

SHOP

Bol.com
vonmählen draadloze oplader
Draadloze oplader

Vonmählen, € 79,99

SHOP

Vonmählen