All eyes waren in modeland al on Clare Waight Keller, maar sinds de royal wedding, waarin die ene bruidsjurk van haar hand een hoofdrol speelde, zijn alle ogen in de wéreld op de kersverse Givenchy-ontwerpster gericht.

Wat heeft ze tot nu toe laten zien sinds haar aanstelling bij Givenchy? En vooral: wat kunnen we nog van haar verwachten nu haar populariteit reizende is?

Begin vorig jaar werd haar aanstelling bij Givenchy aangekondigd. Kort daarvoor had ze haar creative director-functie bij Chloé opgegeven, waar ze vooral werd geroemd om haar vrouwelijke maar stoere ontwerpen, killer knitwear skills, haar scherp gesneden broeken en expertise in lederwaren. De Britse Waight Keller nam bij het Franse Givenchy het stokje over van Riccardo Tisci die daar twaalf jaar lang de scepter had gezwaaid. Saillant detail: Keller is de allereerste vrouw die bij Givenchy nu design-wise de leiding heeft - na wijlen Hubert de Givenchy himself, John Galliano, Alexander McQueen, Julien MacDonald en Riccardo Tisci dus. Iets wat kort daarvoor ook bij een van die andere grote modehuizen aan de hand was, toen Maria Grazia Chiuri creative director werd van Dior.

Terug naar Keller.

Haar eerste show (die voor lente/zomer 2018) liet zien dat ze de haute goth van Tisci's Givenchy verving door iets meer vrouwelijkheid, maar tegelijkertijd wel haar welbekende flowy bloemenjurken van Chloé inruilde voor een tailored silhouet met sterke schouders. Keller zette (net als Vetements en Raf Simons bij Calvin Klein) bovendien groots in op de comeback van de cowboyboot en op een subtiele aanhaker op logo-mania, maar hield haar looks verder vrij gepolijst, wat ervoor zorgde dat ze goede, maar geen hysterische reviews ontving.

Givenchy spring/summer 2018pinterest
Givenchy spring/summer 2018//WireImage

Ook in haar herfst/winter 2018-show koos ze een duidelijk thema, Berlijnse early eighties new wave (van tijdens en net na de val van de muur, een periode die ze zelf op WWD omschreef als 'this sort of cross of the cultures between the bourgeois and the dangerous'), maar ging ze niet all-out. En precies dat is iets waar critici zich over laten horen: 'goede kleren, maar in need of fashion adrenaline'.

Givenchy autumn/winter 2018pinterest
WireImage
Givenchy autumn/winter 2018

Afgelopen week belandde een voorproef op haar derde collectie in onze inbox. Een pre-summer-collectie voor 2019, waarin Clare Waight Keller - geheel in thema met de royal wedding (toeval?) - onder andere teruggrijpt naar haar Britse roots door traditionele mannelijke tailoring en ultra Britse materialen te mixen met jarentachtigschouderpartijen en asymmetrische lijnen. Ook te zien: Japanse invloeden in op archiefstukken geïnspireerde key items. Je moet weten: oprichter van het modehuis, Hubert de Givenchy, had een enorme obsessie voor Japanse cultuur. Daarnaast stelen een aantal statement pieces de show. Denk aan een glossy turquoise leren jack, faux fur items (hulde!) en een theatrale one-shouldered avondjurk. We kunnen nu zachtjesaan concluderen dat het Keller niet te doen is om om meer aandacht schreeuwende collecties dan die van een - pak 'm beet - Balenciaga, maar wel om stoere én vrouwelijke stuks die je maar wat graag direct naar je eigen garderobe wil doorsluizen. Met regelmatig een subtiele knik naar de grote meester Hubert. En ongetwijfeld al wat bestellingen van de Duchess of Sussex.

Givenchy Pre Spring 2019

Zie hier: onze favoriete Givenchy Pre Spring 2019-looks op rij (o.a. op Neerlands topmodel Marte Mei van Haaster). Wat jij, net zo'n fan als Meghan Markle?

Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy
Givenchy Pre Spring 2019pinterest
Givenchy