'Smart clothing' en accessoires die meten hoe het met je gezondheid is gesteld, hoeveel calorieën je verbrandt, hoe je slaapt en wanneer je ovuleert; een paar jaar geleden was het ondenkbaar, tegenwoordig genieten we vooral van de voordelen die het ons oplevert. Maar 'smart clothing' die je 'beloont' wanneer je een bepaald kledingstuk vaak draagt, dat is wel een beetje té future (en eng), toch?

Niet, vindt Tommy Hilfiger. Het modemerk introduceerde op hun Amerikaanse website Tommy Jeans Xplore; een capsulecollectie waarin een slimme chip is geïmplementeerd die, wanneer gekoppeld aan de Xplore iOS app, ‘telt’ hoe vaak het kledingstuk wordt gedragen. Tijdens iedere draagbeurt wordt de consument beloond met een aantal punten. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor onder andere kortingen op producten, cadeaubonnen en VIP-tickets voor de modeshow van het merk.

Smart clothing: the future is now

Tommy Hilfiger schrijft in het officiële persbericht dat het doel van Tommy Jeans Explore is om een 'mini gemeenschap van merkambassadeurs' te creëren. Maar eigenlijk gaat het natuurlijk nog iets verder dan dat. Tommy Jeans krijgt op deze manier inzichtelijk hoe vaak je bepaalde producten draagt. Op vogue.com zegt Liron Slonimsky, CEO en oprichter van Awear Solutions, het techbedrijf dat de technologie voor Tommy Jeans Explore ontwikkelde, dat een modebedrijf nog nooit zo nauwkeurig heeft kunnen meten hoe vaak en wanneer een product wordt gedragen nadat het de winkel verlaat. Informatie die niet alleen voor Tommy Hilfiger waardevol is, maar voor alle modebedrijven.

Tommy Hilfiger heeft aangegeven dat de data niet wordt gedeeld met andere modebedrijven en dat de drager het kledingstuk te allen tijde kan loskoppelen van de app - voor als je niet wilt dat Hilfiger weet wat jij en je trui aan het uitspoken zijn.

De capsulecollectie is vooralsnog alleen beschikbaar voor de Amerikaanse consument. De collectie bevat 23 items, waaronder jassen, T-shirts, truien en jeans. De prijzen variëren tussen 29,50 dollar (24,90 euro) en 129,50 dollar (110,70 euro).