Ieder jaar geeft ELLE twee trendboeken uit: een trendboek voor de lente/zomer (het februarinummer) en een trendboek van de herfst/winter (het augustusnummer). ELLE's wintertrendboek ligt sinds vandaag in de winkel; je kunt hem ook in de online kiosk naar huis klikken, zónder verzendkosten.


Zo, dat was andere koek deze fashion weeks. Waar het vorig seizoen nog vrolijk en frivool was, leek de vibe nu harder. Hadden ontwerpers de moed opgegeven voor de wereld? Of zag ik het te somber in? Ik app collega Esther, op zoek naar antwoorden.

Edine: Esther! Wat komt er als eerste in je op na het zien van de nieuwe collecties?

Esther: Waar gaan we heen? Wil het leven van de zonnige kant zien, maar wake up! Mode is een spiegel van de samenleving. Er is een hoop on fire.

ER: De collecties waren best militaristisch – en soms superzacht. Vorig seizoen leek iedereen positiever. Wat wil jij? We kunnen in leer en stevige stappers toch ook een optimistische boodschap uitdragen?

EC: True. En er zullen naast al die boodschappen over wat er gebeurt in de wereld, ook simpelweg scrollstopping looks blijven. Maximalisme, en hallo fabulous veren en glitters.

ER: #SCROLLSTOPPERS. Wat een woord! Laten we die hashtag hierbij introduceren. Hoe staan de ontwerpers erin denk je?

EC: Somber. Maar door dingen te maken, te creëren, bezweer je ook iets. Hou je ontwikkelingen in de hand. Geef je een gevoel aan.

ER: Ik volg je bijna.

EC: Designers creëren een fantasiewereld. Dress up! Dream! Aan de andere kant van het spectrum is er de realiteit, de kleren die je elke dag draagt, mooi vakmanschap waar je op kunt vertrouwen.

ER: Maar onze lezers dan, en wijzelf? Wat doen wij?

EC: Het is fantastisch dat we kunnen kiezen wie we willen zijn. Dat vraagt om focus, anders zwabber je zo alle kanten uit. Er zijn veel prikkels, dus de vraag wie je bent en waar je staat is relevanter dan ooit. De tijd waarin we leven speelt daarin een grote rol.

ER: En wat als je het nou even niet weet? Dat je verward bent over welke kant je op moet? Of wat als je helemaal niet zo diep wilt nadenken over wat je aantrekt?

Bedoel je dat al dit nadenken een bijvangst is van een nieuw modeseizoen? Dat ontwerpers nieuwe kleren gebruiken als statement? Geloof jij dat iedereen er zo in zit? Of hopen wij dat vooral, dat het mensen aan het denken zet?

EC: Designers proberen niet alleen maar statements te maken. Ze proberen ook een algemene mood te vangen, een gevoel waar de consument zich in herkent.

ER: Ga jij nog iets aanpassen aan je stijl naar aanleiding van al deze nieuwe kleren die we straks voorbij zien komen? Of aanvullen, omgooien?

EC: Ja! Ik ga mijn garderobe zeker wat aanpassen. Ik begin met de inrichting van mijn kast.

ER: Aanpassen als in minimizen?

EC: Nee, ik bouw er een mood in.

ER: Ooooo! Hoe precies? Dat je per mood groepeert?

EC: Van controle naar escape.

ER: Ik voel een nieuwe rubriek aankomen.

EC: Van heerlijke klassiekers en mooi gemaakte vertrouwelingen tot excentrieke uitspatters. Mijn garderobe vertelt me wie ik wil zijn.

ER: Hier word ik zo enthousiast van! Excentriek is mijn favoriete woord, wist je dat? Zelf loop ik helemaal warm voor de Granny Grunge-look uit het trendreport. Hangt nog niet in mijn kast alleen Working on it.

Duik die kast in, spit dit trendboek door, en ga de straat op in jouw persoonlijke #scrollstoppers, all the way tot in ieder geval het volgende seizoen.