Sommigen leven al een maand in hun favoriete huispak. Anderen zijn misschien zelf aan het naaien geslagen óf juist keihard aan het webwinkelen, want #goingnowherebutfuckitmgettingdressed. Welk team jij ook bent, duidelijk is (afgaande op onze eigen omgeving) dat de coronacrisis ons winkelgedrag beïnvloedt. Alleen: op welke manier? Zoekmachine Lyst bracht het in kaart.

The Lyst Index brengt populaire zoekopdrachten in kaart

Lyst is een internationale zoekmachine waarop klanten mode-items kunnen zoeken. Afgelopen jaar deden meer dan 70 miljoen shopper uit 120 landen dat, dat zijn zo'n 10 miljoen zoekopdrachten per maand. Zo kan het bedrijf heel goed volgen wat consumenten wereldwijd willen of nodig hebben. Al deze data verwerkt Lyst tot bijvoorbeeld The Lyst Index.

Deze lijst is altijd interessant, maar die van afgelopen kwartaal (dus januari tot en met maart) is extra boeiend. We willen niet overdreven dramatisch doen maar jemig, wat een maanden waren het. Eerst de bosbranden in Australië - je zou het bijna vergeten - en vervolgens het coronavirus dat nu al weken de wereld in zijn greep houdt. COVID-19 beïnvloedt niet alleen onze gezondheid, maar ook het milieu (waar we vorige week in verband met de Dag van de Aarde uitgebreid over schreven) en natuurlijk de economie. Bijna iedereen blijft noodgedwongen thuis en winkels zijn veelal dicht. Wat doet dit nou met de mode-industrie?

Nou gaan de cijfers van The Lyst Index alleen over januari tot en met maart; toen waren veel winkels in Europa voor het grootste deel van die periode nog open. Vooral Azië werd in dat eerste kwartaal hard getroffen door corona. Wat wel aan de cijfers opvalt is dat de crisis de afgelopen maanden nog niet veel invloed heeft gehad op de merkvastheid van consumenten. 'The Lyst Index laat zien dat de loyaliteit van klanten aan machtige merken nog steeds sterk is, zelfs in deze onzekere tijden,' aldus Chris Morton, medeoprichter en CEO van Lyst.

the lyst index q1 2020
Lyst
The Lyst Index Q1 2020

Zo is Off-White voor het vijfde kwartaal op rij het meest gezochte merk ter wereld. Daarnaast is het mondkapje met logoprint van Off-White het meest gezochte herenartikel ter wereld. Lyst: 'Het mondkapje kost $ 95 en werd internationaal uitverkocht. Nu is het tweedehands voor drie keer zoveel als de originele prijs te koop.' Mondkapjes werden ook vóór deze crisis al door modemerken gemaakt - denk aan Billie Eilish en haar mondkapje van Gucci bij de Grammy Awards - maar door de huidige pandemie zijn volgens Lyst 'de zoekopdrachten naar mondkapjes tijdens het kwartaal met 496% toegenomen. Miljoenen shoppers ter wereld zoeken naar mondkapjes van Off-White, Fendi, Bape en Marcelo Burlon.'

Even nog over die populariteit van Off-White. Volgens Lyst komt dit doordat jonge kopers online heel betrokken zijn bij zowel het merk als bij oprichter Virgil Abloh. Een trouwe fanbase zou in deze crisis belangrijker zijn voor merken dan ooit. 'De Covid-19-crisis versnelt veranderingen die al gaande waren in onze branche en zet aan tot nog meer veranderingen. (...) De digitale wereld is belangrijker dan ooit voor modemerken. (...) Degenen die zich snel aanpassen aan het veranderende landschap en datagedreven besluiten maken terwijl ze gebruik maken van hun sterkste punten, positioneren zich het beste voor succes,' aldus Chris Morton.

Na Off-White komt Balenciaga, de nummer twee in The Lyst Index. Opvallend is dat dit merk begin maart tijdens Parijs Fashion Week een benauwende collectiepresentatie gaf met als thema 'het einde van de wereld'. Kennelijk voelde dit merk de sfeer in de wereld goed aan, maar ook waar consumenten behoefte aan hebben. Op de derde plek in de lijst staat Nike, vierde is Gucci. Ook heel interessant, want Nike staat natuurlijk voor comfortabele en sportieve kleding - ideaal voor zowel couch patato's als sporty spices tijdens thuisisolatie - terwijl Gucci garant staat voor juist uitbundige, feestelijke mode; juist, die van team #goingnowherebutfuckitmgettingdressed.

Wat verder opvalt aan de lijst is dat de top 20 vooral bestaat uit merken uit het hogere segment. Prada, Valentino, Fendi en Versace staan bijvoorbeeld bij de gewildste tien labels, verderop zien we onder anderen Givenchy, Jacquemus, Thom Browne en Rick Owens.

Duurzame mode + de invloed van Netflix

Interessant om te noemen zijn twee items in de top tien van meest gezochte damesartikelen. Op nummer drie staat namelijk een tas van veganistisch leer van het merk Telfar. Kennelijk worden dit soort materialen steeds populairder. En dan de nummer vijf van de lijst: het tijgersweatshirt van Anine Bing. Volgens Lyst heeft de vraag hiernaar niet alleen verband met de opleving van loungekleding, maar komt het ook door Netflixserie Tiger King. Moet je nagaan wat een influencer die Joe Exotic is. Op een rare manier.

Goed, wij zijn heel benieuwd hoe ons winkelgedrag zich volgend kwartaal en eigenlijk ook de komende jaren gaat ontwikkelen. Blijft de modewereld hetzelfde na de coronacrisis of gaat het roer radicaal om? De tijd zal het leren.