Ronald van der Kemp, oprichter van het sustainable couturelabel RVDK, gaf deze week een wel heel bijzondere show, waarmee hij de internationale pers in de pen kreeg. Tijdens de show, in het Amsterdamse Hotel De L'Europe, toonde Van der Kemp op indrukwekkende wijze een collectie handgemaakte (non-medische) mondkapjes die er niet alleen fantastisch uitzagen, maar ook een goed doel dienen.

RVDK X Refugee Company

Met de show probeert Van der Kemp aandacht te vragen voor zijn aanstaande expositie/veiling van diezelfde designermondkapjes, waarvan de opbrengsten naar Refugee Company zullen gaan, een vrijwilligersorganisatie voor vluchtelingen in Amsterdam die een fabriek in Nederland gaat openen waar vluchtelingen aan een baan kunnen worden geholpen en chirurgische maskers voor de gezondheidszorg zullen maken.

Geen gemakkelijke taak, een show organiseren onder deze omstandigheden en in zo'n korte tijd (tussen concept en uitvoering zat slechts 3,5 week). Maar Team RVDK wist het - met een beetje hulp van de organisatie van Amsterdam Fashion Week - voor elkaar te krijgen. Ieder model kreeg een eigen hotelkamer aangewezen met eigen haar- en make-upkit. De maskers en jurken die de modellen zonder hulp aan moesten trekken kwamen met instructies. Alleen als een korset te ingewikkeld bleek zelf te rijgen of als een ritssluiting echt niet dichtging, kwam Van der Kemp of een van zijn assistenten helpen, gekleed in beschermende pakken, handschoenen en maskers.

Artikel loopt door onder de afbeeldingen.

instagramView full post on Instagram


Ronald van der Kemps 'Army of Love'

Het idee achter de show was de zoektocht naar het 'nieuwe normaal'. 'Als we een stap terug doen en ons overgeven aan dit virus, dan kan er ook iets positiefs uit komen,' liet de couturier erover weten aan de Amerikaanse Vogue. Hence de grote witte vlaggen als teken van 'overgave' waar alle modellen mee zwaaiden vanuit hun hotelkamerraam en die, volgens de ontwerper, tevens staan voor een blanco pagina, een nieuw begin.

'In Nederland hebben we een uitdrukking: het is vijf voor twaalf. De tijd dringt,' legt Van der Kemp uit. Wat echt belangrijk is, is dat we vertragen, we moeten inventief zijn. Kleding moet met liefde en aandacht voor detail worden gemaakt en mag niet worden gemaakt volgens een gehaaste formule waarbij vooral lege gaatjes worden opgevuld. Modeshows zijn marketinginstrumenten geworden, ik wil creatief zijn. Ik heb hier geen nieuwe kleding voor gemaakt; het is vijf jaar aan mode die ik in een nieuwe context heb geplaatst.'

Hear, hear, zeggen wij. Van der Kemp raakt hiermee de kern van een discussie die al op meerdere plekken op gang is gekomen: wanneer en hoe gaat de mode-industrie veranderen post corona? Gaat de opmars van de sustainability-factor in deze branche versnellen? De tijd zal het leren.

De creaties van Ronald van der Kemp werden eerder al gedragen door een rits aan celebrities, onder wie Kate Moss, Michelle Obama, Doutzen Kroes, Justin Bieber, Céline Dion, Carice van Houten en Gigi Hadid. Van der Kemp werkte onder andere voor Céline en Guy Laroche. Ook won hij in 2019 de prestigieuze Grand Seigneur.

Bekijk hier een mooi filmpje van de show in Amsterdam:

Beschermt een mondkapje eigenlijk wel echt tegen het coronavirus?

preview for Beschermt een mondkapje tegen het coronavirus?
ELLE's favorieten van de dag
corunda sjaal in wolbend 215 x 35 cm
Corunda sjaal in wolbend 215 x 35 cm

Samsøe & Samsøe, € 99

SHOP

Samsøe & Samsøe, de Bijenkorf
langhoudende nagellak
Langhoudende nagellak

Chanel, € 21,88

SHOP

Chanel, de Bijenkorf
mango picarol mantel in wolblend met steekzakken
Picarol mantel in wolblend met steekzakken

Mango, € 149,99

SHOP

Mango, Bijenkorf
veterboot van leer
Veterboot van leer

Mango, € 99,99

SHOP

Mango, de Bijenkorf