Nog een paar dagen in Parijs en dan is Fashion Month voor het winterseizoen van 2022 officieel afgesloten. En terwijl we nog met smart wachten op de shows van onder meer Chanel, Louis Vuitton, Valentino en Schiaparelli weten we eigenlijk al wat de grootste aandachttrekker van de modeweken is: Euphoria. Een televisieserie? We hebben het toch over mode? Precies, maar toch is het deze HBO-hitserie die klaarblijkelijk een grote indruk heeft achtergelaten op de modewereld.

De populariteit van Euphoria

De high school-serie is nog niet eens in Nederland te zien (nog heel even wachten), maar overal in de wereld is het the talk of the town. Tot de seizoensfinale van vorige week zondag keek ik altijd uit naar de maandagen waar meme-accounts en popcultuur-critici als Sainthoax en Evan Ross Katz hun two cents over de nieuwste aflevering geven. Sinds de finale van seizoen 2 is Euphoria de op een na populairste HBO-serie na Game of Thrones zo meldt Deadline. Daarbij is het ook nog eens de serie waar dit decennium (dus nog maar twee jaar) het meest over getwitterd is.

In seizoen 1 waren het de beautylooks die viral gingen, in seizoen 2 ging het om de outfits. Uiteraard ontstonden er op TikTok allerlei trends waarbij gebruikers zich omtoverden tot leerlingen van East Highland High. De leukste vind ik misschien wel de Euphoria High uniform-trend waarbij gebruikers hun slonzige joggingpakken inruilen voor weinig verhullende outfits om in naar 'Euphoria High' te gaan.

De tekst gaat verder onder de post.

tiktokView full post on Tiktok

Want ja, de kleding is niet bepaald schoolproof, maar dat maakt het kostuumontwerp zo'n succes. De serie gaat - anders dan bijvoorbeeld Emily In Paris, Gossip Girl of Sex and the City - niet per se over de kleding. Het verhaal draait om jonge scholieren die te dealen hebben met zeer volwassen problemen en trauma's. Dat grote contrast wordt aangedikt met de uitgesproken kleding (veelal nineties geïnspireerd met cut-out jurken, korte rokjes, mesh en netkousen) en runway-waardige make-up die sterk afsteekt tegen de grimmige omgeving van de school en de personages hun thuissituatie.

Het lijkt me namelijk niet dat Cassie Howard (Sydney Sweeney) gloednieuwe witte Prada-hakken kan betalen, of haar zus Lexi (Maude Apatow) een Miu Miu-jurk. Maddy Perez (Alexa Demie) probeert stiekem de Dior- en Halston-jurken van de moeder van haar oppaskind. Stukken die ze zelf nooit in haar kast zou kunnen hangen. Toch draagt ze in de seizoensfinale een complete Jacquemus-look. Iets waar Simon Porte Jacquemus zelf maar al te trots op is. Het is duidelijk: Euphoria is hot! En dat weet ook de modewereld.

De tekst gaat verder onder de post.

Euphoria in modecampagnes

Mode- en beautymerken zien het succes van de serie en gaan mee op de populariteit door menig castlid te strikken voor een campagne. Superster Zendaya was door haar iconische rode loper-looks en met rollen in Spider-Man en The Greatest Showman al een bekende in de mode- en beauty-industrie. Zo had ze al een succesvolle samenwerking met Tommy Hilfiger en is ze het gezicht van het Lancôme-parfum Idôle. Toch heeft haar 'breakout role' in Euphoria haar aan nog meer modecampagnes geholpen met Valentino als meest recente. Ook Jacob Elordi (Nate in de serie en onder meer bekend van Netflix' The Kissing Booth) werd in 2019 het gezicht van Calvin Klein.

Ondertussen kunnen ook andere castleden een aantal modellenklussen en ambassadeurschappen op hun naam zetten. Elordi is het nieuwe gezicht van BOSS-geur The Scent, Hunter Schafer (Jules) werkt veelal met Prada en Shiseido, Barbara 'Barbie' Ferreira (Kat) heeft YSL Beauté, Jacquemus en Coach, Angus Cloud zit in een Polo Ralph Lauren-parfumcampagne, Sydney Sweeney (Cassie) heeft onder meer Savage x Fenty en Guess, Alexa Demie (Maddy) werkt met M.A.C., Maude Apatow (Lexi) staat model voor Ami en Dominic Fike (Elliot) landde net als Elordi een Calvin Klein-campagne.

Euphoria tijdens Fashion Week

le bourget, france   march 06 alexa demie attends the balenciaga fw 22 show at le bourget halle d ‘expositions on march 06, 2022 in le bourget, france photo by anthony ghnassiagetty images for balenciaga
Anthony Ghnassia//Getty Images

Business of Fashion noemt dit 'het Euphoria-effect'. De castleden hebben een bepaalde it-factor die de nog vrij ongrijpbare Gen Z-generatie aanspreekt, maar ook Millennials weet te bereiken. Daarbij representeert de cast een grote variatie in lichaamstypen, seksuele geaardheden, genderidentiteiten en achtergronden. Die it-factor werd nogmaals zichtbaar tijdens de afgelopen modewerken.

Als onderdeel van haar langdurige partnerschap met Prada liep Hunter Schafer mee in de Herfst/Winter 2022-show. Ook Chloe Cherry (Faye in de serie) liep voor GCDS in Milaan en Maryam Nassir Zadeh en LaQuan Smith (samen met Julia Fox) in New York. Naast de catwalk, op de eerste rij om precies te zijn, was de cast ook te vinden. Angus Cloud was bij Amiri en Coach in New York, Jacob Elordi zat front row bij Bottega Veneta en Saint Laurent samen met Dominic Fike, en Alexa Demie verscheen vandaag bij de Balenciaga-show.

Maar dat was niet alles, het jonge Franse merk Coperni van Arnaud Vaillant en Sébastian Meyer liet zich duidelijk inspireren op het kostuumontwerp van Euphoria. De Herfst/Winter 2022-collectie genaamd Coperni High werd gepresenteerd in een grote zaal omringd door grijze schoolkluisjes en voor de aftrap ging er zelfs een schoolbel af. Wat vervolgens het modeplankier betrad waren mini-halterjurkjes, blazers met cut-outs, veel leer en het was vooral kort. Waar de eerste modellen zich verscholen in hun blazers en truien - het begin van de puberteit - liepen de latere modellen in hun korte ensembles of prom dresses juist vol zelfvertrouwen. Volledig ontpopt in hun latere tienerjaren as the bad bitches as they are zoals Maddy het zou omschrijven. De invloed van Euphoria is nog maar net begonnen. Ik ben benieuwd wat het derde seizoen teweeg gaat brengen.

coperni herfst winter 2022 euphoria