De grote hype onder Gen Z: Shein (uitgesproken als She-In, van het oorsponkelijke Sheinside), een website waar je voor erg lage prijzen kleding en accessoires kunt kopen. TikTok en YouTube staan vol met video's van mensen die 'Shein-hauls' doen, video's waarin ze laten zien welke kleding ze hebben gekocht en doen zogenoemde 'try-ons'. Waarom is Shein zo populair, hoe kan het dat ze zo goedkoop verkopen en wat gaat er allemaal fout?

Alles wat je moet weten over Shein

Shein is een Chinees bedrijf dat in 2008 is opgericht en gefocust is op online detailhandel. Tot 2021 hadden veel mensen nog niet van ze gehoord, maar in dat jaar werden ze het grootste online modebedrijf ter wereld. Toch is het niet allemaal zo fraai als het doet voorkomen, want het bedrijf is al meerdere keren in opspraak geraakt om verschillende redenen: de arbeidsomstandigheden van de medewerkers, het grote gebrek aan duurzaamheid, de aanwezigheid van chemicaliën in de kleding en ze zijn verschillende keren beschuldigd van het plagiëren van 'kleine' ontwerpers.

Dit schijnt opmerkelijke genoeg niet uit te maken, want de populariteit van Shein blijft stijgen. En het bijzondere is: ze adverteren eigenlijk niet. Geen billboards of advertenties online of in magazines, maar veel aanwezigheid op Instagram en TikTok. Op die manier bereiken ze ook de jonge doelgroep die ze hebben, meer is er niet nodig. En het werkt, want het is momenteel de op één na meest gedownloade shoppingapp ter wereld.

Productieproces

Shein produceert geen seizoensgebonden collecties, maar brengt constant nieuwe ontwerpen op hun website die corresponderen met de huidige microtrends op sociale media. Dit doen ze ook nog eens heel snel, de consument kan iets zien op sociale media en het gelijk bij Shein kopen. Het bedrijf produceert zelf geen kleding, dit besteden ze allemaal uit aan fabrieken in de Chinese provincie Guangzhou. In deze fabrieken, die we kennen als sweatshops, zijn de arbeidsomstandigheden absoluut niet volgens de standaarden.

De salarissen zijn enorm laag ten opzichte van het harde werk dat ze doen. De werknemers werken achttien uur per dag en krijgen maar één dag per maand vrij. Voor al die uren krijgen ze omgerekend ongeveer 565 euro per maand, voor vijfhonderd kledingstukken per dag. Wanneer er een fout wordt gemaakt bij het maken van een kledingstuk wordt er twee-derde van hun salaris ingehouden, wat is te zien in de documentaire 'Untold: Inside the Shein Machine'.

De productie van al die kleding met lage kosten loont helaas voor Shein, want het bedrijf had in 2020 een omzet van ongeveer 10 miljard dollar en is de afgelopen acht jaar elk jaar met meer dan 100 procent gegroeid.

Grote problemen

Dat er over de hele wereld voor miljarden aan kleding bij Shein wordt gekocht, is niet eens het probleem. Toen de documentaire Untold: Inside the Shein Machine uitkwam waren er weer een hoop geschokte reacties. Maar het probleem is, dat men al lang wist dat de kleding op deze manier werd geproduceerd. Hoe koop je anders een topje van drie euro?

Dat geld komt ergens vandaan en dat is dus uit de salarissen van de fabrieksmedewerkers. Niet alleen de arbeidsomstandigheden zijn een zorgelijk aspect, ook het gebrek aan duurzaamheid, ook bij de consument. Wanneer zo'n topje van drie euro is gekocht en het past niet, doen weinig mensen de moeite om het terug te sturen of door te verkopen, ze gooien het gewoon weg.

Shein heeft op dezelfde dag dat de documentaire uitkwam een resale-app aangekondigd, SHEIN Exchange, waarop mensen hun kleding kunnen her-verkopen zodat er 'duurzaam' wordt omgegaan met de kleding. Greenwashing op z'n best dus. We zijn er nog lang niet, kortom.