Op Valentijnsdag werden we door Louis Vuitton op heugelijk nieuws getrakteerd – Pharrell Williams neemt het stokje over van de in 2021 overleden Virgil Abloh als creative director van de herenlijn van Louis Vuitton. De hoogste tijd dus om terug te blikken op de hoogtepunten uit de modecarrière van Pharrell die hem naar deze rol hebben geleid.

Van muziek naar mode

Door de bekendheid die Pharrell vergaarde dankzij zijn muziek – eerst als onderdeel van hiphop- en rockband N.E.R.D. en daarna solo – was de overstap naar mode snel gemaakt. Zo is hij mede-eigenaar van streetwear merk Human Made. Dit merk runt hij met niemand minder dan Nigo, creative director van Kenzo.

Nederlands tintje

Foto’s van Pharrell volledig gehuld in G-Star heb je vast eens voorbij zien komen, want in 2016 werd hij mede-eigenaar van het Nederlandse denimmerk. Daarvoor werkte hij al langere tijd samen met G-Star, namelijk met zijn bedrijf Biyonic Yarn. Met dit innovatieve bedrijf zet hij plastic afval om in kwalitatief textiel – iets dat hij ook deed voor de speciale RAW for the Oceans-lijn van G-Star, waarbij de kledingstukken werden vervaardigd van gerecycled afval uit de oceanen. Aan (een groene) visie ontbreekt het Pharrell dus in elk geval niet.

G-Star gaf in die tijd aan Pharrell de mogelijkheid te willen geven de grenzen binnen het merk nog verder te verleggen – iets waar ze deze creatieve duizendpoot zeker toe in staat achtten.

Verloofd met Tiffany & Co.

Pharrell’s visie beperkt zich niet tot mode – ook accessoires kunnen niet ontsnappen aan zijn creatieve ideeën. Zo werkt hij regelmatig samen met Tiffany & Co. Een memorabel moment binnen deze samenwerking was zijn verschijning bij de Kenzo Fall 2022 show in Parijs, inclusief een extravagante amandelvormige zonnebril omringd met diamanten en smaragden aan beide kanten. 'Tiffany and I are engaged,' zei hij toen, en noemde de zonnebril de eerste van vele andere dingen die hij zou gaan doen met het juwelenmerk.

De beautyroutine van Pharrell

Die is gewoon te koop, want de man die er al decennialang hetzelfde uitziet en niet ouder lijkt te worden lanceerde in 2020 zijn eigen skincare-merk Humanrace. Ook hier bleek zijn vooruitstrevende blik – het merk is volledig genderneutraal. Zijn jeugdige looks hebben er wellicht ook voor gezorgd dat hij een longtime friend is van Chanel, en zelfs als muze fungeerde voor de inmiddels overleden Chanel-designer Karl Lagerfeld. Daarnaast is Pharrell negen jaar lang ambassadeur geweest voor het Franse modehuis.

Invloedrijk

Dat Pharrell niet alleen modegrootheden maar ook vele anderen inspireert blijkt – maar liefst 14,3 miljoen Instagram-volgers zijn getuige van zijn creatieve avonturen. Om dit even in perspectief te plaatsen – Jacquemus heeft 5,3 miljoen volgers en Donatella Versace 9,8 miljoen. Dat Pharrell een rolmodel is voor velen staat dus buiten kijf.

Pharrell voor Louis Vuitton

Bij Louis Vuitton zijn ze zelf uiteraard in de wolken met hun nieuwe aanwinst. Over de nieuwe rol van Pharrell als Men’s Creative Director van het merk liet Pietro Beccari, CEO van Louis Vuitton weten: 'Ik ben blij om Pharrell weer "thuis" te mogen verwelkomen als onze nieuwe Men’s Creative Director na onze samenwerkingen in 2004 en 2008. Zijn creatieve visie reikt verder dan mode en zal Louis Vuitton ongetwijfeld naar een nieuw en very exciting hoofdstuk leiden.'

instagramView full post on Instagram