Celine is een modehuis dat al sinds 1945 staat als een eh, huis, maar we verloren pas echt onze harten aan het merk toen designer Phoebe Philo van 2008 tot 2017 aan het roer stond. De creaties van Celine (toen nog Céline) uit die tijd worden met weemoed onder de noemer old Céline geschoven en op vintage-sites gingen de stukken hard, en niet voor de laagste prijs.

Phoebe's vertrek bij het merk brak vele harten, dus modeliefhebbers waren dan ook massaal verheugd toen ze aankondigde dat ze met een eigen merk genaamd Phoebe Philo kwam. Die collectie is sinds gisteren te zien en te verkrijgen via haar site, maar ondanks we reikhalzend uitkeken naar dit moment zijn onze gevoelens gemengd.

De langverwachte collectie van Phoebe Philo's gelijknamige merk is er eindelijk, maar of we er blij mee zijn?

Aan onze liefde voor Phoebe en haar creaties leek niet te tornen, tot supermodel Iman deelde dat ze ondanks de hype van een paar jaar geleden nog nooit een Celine-tas heeft gekocht omdat de ontwerper volgens haar gezegd zou hebben dat ze de keuze wil hebben om geen zwarte modellen in te huren – een pijnlijke teleurstelling voor Philophiles (Phoebe's Swifties) van kleur.

Nadat Phoebe vertrok bij Celine hoorden we een aantal jaar niet of nauwelijks van haar, dus toen ze aankondigde dat ze met een eigen merk zou komen lag de lat hoog – kunnen de creaties tippen aan old Céline? Kiest ze dit keer wel voor modellen van kleur?

Haar eerste Phoebe Philo-collectie is sinds gisteren te zien en te koop op haar eigen site, en hij stelt niet teleur – de old Céline-vibe is aanwezig met een iets ruiger randje en ook zien we gelijkenissen met onze andere favoriet, The Row. Phoebe bewijst dat ze nog steeds excelleert in eigentijds minimalisme, maar daar zit dan ook gelijk het probleem – de prijzen van haar items zijn belachelijk hoog en dan vraag je je toch af of het geen waanzin is om 6800 euro neer te tellen (als je dat hebt) voor een simpele zwarte shopper, 3500 euro voor een cargo-jas of 850 euro voor een broche.

Eerder zouden we zeggen dat alleen de 1% zich deze items zou kunnen veroorloven, maar in het huidige klimaat denken we zo dat dat percentage nog lager ligt. Phoebe's site weerspiegelt echter wat anders – op het moment van schrijven, een dag nadat de collectie te verkrijgen was, is een groot deel van de kostbare items uitverkocht.

Tot onze grote opluchting zien we op de site modellen van kleur – of Phoebe hier dit keer wel vrijwillig voor heeft gekozen is de vraag. Maar daar houdt het dan ook op als het op diversiteit aankomt – Phoebe lijkt nog altijd te vinden dat haar kledingstukken het beste uit de verf komen als ze worden gedragen door modellen die lang en slank zijn.

Hoewel haar eerste collectie langverwacht en veelbesproken was heerst er nu deze er eindelijk is geen jubelsfeer op het web – vrijwel iedereen valt over de prijzen en het gebrek aan diversiteit, en weinigen hebben het over de kleding. Ondanks Phoebe jaren had om te werken aan haar comeback lijkt ze door deze twee punten die makkelijk te verbeteren waren toch de plank mis te slaan.

De eerste memes over Zara-designers die over elkaar heen buitelen om ons als de wiedeweer van de eerste dupes te voorzien doen al de ronde, en hoewel plagiaat altijd een trieste zaak is wordt dat met de prijskaartjes die Phoebe aan haar items hing bijna in de hand gewerkt.

Eigenlijk heeft Phoebe ons met haar site waar haar ontwerpen inmiddels op te zien zijn een soort Pinterest-bord gegeven – plaatjes om bij weg te dromen en om inspiratie uit te halen. Met onze bankrekeningen blijft het daarbij.

De eerste collectie van Phoebe Philo shop en bekijk je hier.

instagramView full post on Instagram