Als je in je kledingkast kijkt is het zeer waarschijnlijk dat je allerlei verschillende maten broeken vindt die je hetzelfde passen. Ook gebruiken verschillende merken verschillende soorten maten om de pasgrootte van het product aan te geven. Maar waarom doen ze dit eigenlijk en hoe komt het dat dit voor mannen niet zo is?

Waarom je spijkerbroeken vaak verschillende maten hebben

Volgens experts zou dit kunnen komen door het begrip vanity sizing. Vanity sizing is ontstaan doordat merken de maten van hun kleding zo aanpassen dat hun klanten er zich zelfverzekerder door voelen. Een large wordt verkocht als medium en een medium wordt gerebrand naar een small. Dit verklaart waarom sommigen twee paar identiek passende broeken in de kast hebben liggen met de maten 36 en 40.

Mannen versus vrouwen

Waarom vanity sizing dan meer voorkomt bij vrouwen-kleding, en dus ook -broeken, dan bij mannen is omdat vrouwen over het algemeen meer bekritiseerd worden op hun uiterlijk. Hierdoor hechten vrouwen meer waarde aan het schoonheidsideaal wat er dan op zijn beurt weer voor zorgt dat maten worden aangepast zodat zij het gevoel hebben aan het ideaal te voldoen. Voor mannen is dit minder het geval waardoor hun maten in mindere mate of zelfs helemaal niet worden aangepast.

De maten verschillen dus per broek doordat merken verschillende doelgroepen hebben. Een winkel gericht op senioren-fashion of mannen zal daardoor andere broekmaten voeren dan een merk gericht op tieners. Toch verschillen de maten ook nog onder merken met dezelfde doelgroep, hiervan is de oorzaak dat het ene merk simpelweg de maat meer aanpast dan de ander.