'We gaan de heupen van Merkel dragen,' werd gekscherend gefluisterd en getypt door modecritici nadat creatief directeur Demna Gvasalia zijn Balenciaga herfst/ wintercollectie 2018 op de Parijse modeweek had geshowd. Er waren namelijk gelijkenissen tussen stukken uit de collectie en bondskanselier.

Afgezien van de heupen – wel meer mensen hebben die dingen – leek de in Zürich wonende ontwerper goed te hebben gekeken naar de conservatieve, zuinige Duitse middenklassehuisvrouw-look; een look die Merkel meester heeft gemaakt. De oranje pied-de-poulejas met bolling bij de heup gecombineerd met een jarenvijftigsjaal om het hoofd geknoopt zou Merkel in ieder geval niet misstaan.

Balenciaga herfst/ winter 2018pinterest
WireImage
Balenciaga herfst/ winter 2018
Balenciaga herfst/ winter 2018pinterest
WireImage
Balenciaga herfst/ winter 2018

De herwaardering van de heup is geen verwijzing naar de vrouwelijke ronding die op dit moment zo in de mode is. De ontwerper putte voor zijn eerste collectie voor Balenciaga (herfst/ winter 2016) inspiratie uit Cristóbal Balenciaga's nalatenschap en diens volumegebruik en paste vervolgens de 'bollingtechniek' in meerdere kledingstukken toe.

Volume en 3D-printen

Wat voor de herfst/ winter 2018-collectie anders was, of zelfs revolutionair is te noemen, is de techniek die gebruikt wordt om tot de bolling te komen. Balenciaga is het eerste grote modehuis dat gebruik maakt van 3D-techniek. Gvasalia's team maakten 3D-scans van het lichaam en aan de hand daarvan de mallen.

The Cut schrijft dat de ontwerper backstage aan een groep journalisten vertelde dat hij zich twee jaar lang heeft gebogen over de vraag wat de Balenciaga-code precies inhoudt. Volgens hem was dat volumegebruik en innovatieve naai- en ontwerptechnieken. Daar wilde Demna Gvasalia op voortborduren.

Balenciaga herfst/ winter 2018pinterest
Balenciaga herfst/ winter 2018
Balenciaga herfst/ winter 2018pinterest
WireImage
Balenciaga herfst/ winter 2018

Gvasalia's typische 'thriftshop chic'-stijl scheen nog wel door de collecties: hoodies, oversized jassen én de referentie naar verschillende sociale klassen, maar de ontwerper lijkt nu wel de lijn voor zijn toekomstige collecties voor Balenciaga te hebben gevonden.