5 manieren om endorfine aan te maken – zónder te sporten

Je moet toch íets om niet in een vervroegde herfstdepressie te vallen met dit weer.

Bekend met de term runner’s high? Dat fantastische gevoel wat je krijgt als je flink sport, wordt veroorzaakt doordat je lichaam endorfine aanmaakt. Maar om je zo gelukkig te voelen – iets waar we op dit moment best behoefte aan hebben – hoef je je dus níet in het zweet te werken. Deze vijf non-sport activiteiten zijn ook bijzonder effectief:

1. Drink alcohol. Ha! Eindelijk een legitieme reden om wél dat drankje te nemen. Wanneer je namelijk een alcoholische versnapering neemt, maakt je lichaam endorfine aan. Maar: doe het wel met mate, want een teveel doet het positieve effect weer teniet.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Spuit lavendel-aroma op je kussen. Het lijkt vergezocht, maar is wel waar: uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die eerst de geur van lavendel ruiken, minder bang zijn voor het inbrengen van een spiraaltje dan vrouwen die dat niet kregen. Reden: als je lavendel ruikt maak je een aantal stofjes aan, waaronder endorfine. Good morning sunshine!

3. Eet hete peper. Ja: ook hete pepers maken je gelukkig. Je lijf herkent de (brandende) hitte als pijn en maakt daarom – je raadt het al – endorfine aan.

Meest gelezen

4. Oke, toch een sporttip: sport samen. Het is onderzocht dat wanneer je met anderen sport, je twee keer zoveel pijn kunt verdragen als wanneer je in je uppie in de apparaten hangt. Oftewel: je maakt meer endorfine aan.

5. Seks! We wisten het allang: seks maakt gelukkig. Maar we wilden het toch nog éven benadrukken. (Maar pas een beetje op voor dit soort types >)

Verplicht leesvoer: Doutzen Kroes onthult haar health-geheimen aan ELLE >