Oeps! Door déze 10 dingen slaap je dus verkeerd

Was het maar zo makkelijk; je ogen dichtdoen en de volgende ochtend nét voor de wekker wakker worden. Maar nee, het is zelfs zo dat je dingen verkeerd kunt doen voor én tijdens je slaap. Je tukt niet goed als je…

Meest gelezen

1. OP JE BUIK SLAAPT
Dit is dus écht not done, hè? Dat je ’t even weet. Het schijnt namelijk zo te zijn dat je door op je buik te slapen minder goed ademhaalt en rug- en nekklachten oploopt. Op je zij liggen is het best.

2. MET VOLLE MAAG NAAR BED GAAT
Tot drie uur voordat je gaat slapen mag je niets meer eten. Althans, niets zwaars. Vermijd vooral vet, gefrituurd en pittig eten. Dit kan namelijk maagzuur en een slechte spijsvertering veroorzaken. En dat moeten we niet hebben (voor die patat speciaal van zaterdagnacht nemen we de volgende ochtend wel een Rennie).

Advertisement - Continue Reading Below

3. OP EEN SLAAPTRACKER VERTROUWT
Want die blijkt dus helemaal niet zo goed te werken. Het gaat er namelijk om hoe je je ’s morgens voelt, als je opstaat. Ook al zegt de tracker dat je 10 uur geslapen hebt, als je nog steeds moe bent, was jouw nacht niet effectief genoeg.

4. MET JE MOBIEL NAAST JE SLAAPT
Nog net even de laatste keer je Instagram-tijdlijn checken. Neen, dat is dus slecht. De blauwe lichten die je telefoon (maar dus ook je tv of computer) afgeven activeren de hersenen. Geen kans dat jij een diepe, herstellende nachtrust krijgt.

Meest gelezen

5. MET VIEZE VOETEN NAAR BED GAAT
Het is gewoon niet fris. Vooral als je de hele dag op sandalen hebt geparadeerd; al het vuil ligt dan aan het uiteinde van je bed. Als je nou eens lekker die voeten van je onder een warme douche doet, val je óók nog eens sneller in slaap. Win-win.

6. SLAAPKAMER TE HEET IS, ÓF TE KOUD
Het is ook nooit goed… (klaag). Nee, hoor. Wel is het zo dat temperaturen boven de 24 en onder de 12 graden slaapverstorend zijn. En als je er nou ongeveer tussenin blijft, bevordert het zelfs je stofwisseling.

7. EEN TE LICHTE KAMER HEBT
Vooral door van die straatlantaarns die dus gewoon dóór je gordijnen heen schijnen. Volgens Matt Leve (een fysiotherapeut uit New York) kun je het beste donkere gordijnen gebruiken of beter nog: een slaapmasker (en dan het liefst een à la SJP) dragen.

8. GEEN STANDAARD BEDTIJD HEBT
Als je geen duidelijk slaapschema hebt, weet je lichaam niet wanneer het in slaapstand moet komen. Nachten Game of Thrones terugkijken is dus niet het áller verstandigst.

9. KUSSEN TE FLUFFY-ACHTIG IS
Ligt natuurlijk wel super lekker, maar op deze manier is je rug niet meer recht (vooral voor de op-de-rug-slapers onder ons). Wil je dat tedere kussentje toch dolgraag blijven gebruiken, zul je op je zij moeten liggen.

10. (ALLEEN) UITSLAAPT IN WEEKENDEN
Volgens Leve heeft dit dus geen zin. Oók doordeweeks moet je jezelf genoeg slaap gunnen. Recentelijk is zelfs gebleken dat te weinig slaap blijvende hersenschade kan opleveren. Oei.

7 redenen waarom je moe bent >

Waarom jij als vroege vogel voordelen hebt >

Waarom (middag)dutjes zo goed voor je zijn >