Zo motiveer je jezelf om te (blijven) trainen

Vijf tips van expert Lorna Jane Clarkson.

Meest gelezen

Voornemens meer te sporten, of gewoon wat extra motivatie nodig om je sportschema vol te houden? Fitnessguru Lorna Jane Clarkson gaf Byrdie haar vijf beste tips, we delen.

1. Sport vroeg
Als je snel je motivatie verliest, loont het om vroeg te sporten. Hoe later het wordt, hoe meer kans je hebt dat de dag je inhaalt en je uiteindelijk toch niet meer gaat. 'You’re less likely to make excuses if you exercise first thing in the morning because later on, your day gets in the way,' zegt Clarkson. 'Something might happen with the kids or you’ll be busy at work, or tired. If you get exercise over and done with first thing in the morning you’re going to feel great for the rest of the day. And you’ve got less hours in the day to talk yourself out of it.'

Advertisement - Continue Reading Below

 

2. Leg je sportkleren alvast klaar
Leg 's avonds voordat je gaat slapen alvast je kleren klaar voor de volgende ochtend. Je voorkomt niet alleen dat je 's ochtends dingen niet kunt vinden en daardoor 'geen tijd meer had om te sporten', je krijgt de volgende ochtend ook meer zin om dat sportpak aan te trekken. En: je voelt je nog schuldiger als je niet gaat sporten, want je klaargelegde outfit is een fysieke reminder dat je zou gaan sporten. Clarkson: 'If you don’t workout the next morning, you still have to walk past this activewear and you feel bad about it. If you’ve gone to that effort to lay everything out, you’re more likely to get up in the morning and just do it. Treat it like a special occasion in that sense, think about what you're going to be doing in your workout. If you're going to go for a run, lay out a really cute singlet and a pair of running shorts and even go to the point of putting your headphones out. It looks almost like an Instagram shot.'

Meest gelezen

3. Leer je ergens op toe te leggen
Als je het moeilijk vindt om jezelf te motiveren, kun je jezelf het beste in situaties brengen waar je niet meer zo makkelijk onderuit komt. Clarkson: 'If you go on a fitness journey with someone else, you’re less likely to let them down. When it’s friend, you feel guilty for letting them down. And your friend will hold you accountable! If it’s a trainer, often if you cancel you still have to pay. So you’re not going to do that too many times. And it’s a trainer’s job to keep you motivated. If you’re perpetually cancelling, there will be repercussions. When you actually do turn up, you’re in for it.'

 

4. Doe iets - wat dan ook
Je had bedacht te gaan hardlopen, maar als je 's ochtends wakker wordt, heb je écht geen zin in rennen. Blijf niet in bed, maar doe dan iets anders - wat dan ook. Clarkson: 'Exercise no matter what. You might go to bed planning to do a weight session or a run, but when the alarm goes off and you think ‘I’m so sore, I’m tired’, just make sure to do something anyway. We’ve all been there! If you’re feeling sore, instead go for a hike or do some yoga. With a lot of people it’s all or nothing, whereas everything counts. Call a friend and take a walk, take a walk on your lunch break, or park a little further from the grocery store and carry your bags instead of using a cart.'

5. Kleed je zo sportief mogelijk
Goede sneakers, speciale shirtjes van stoffen die transpiratie goed afvoeren, zweetbandjes, noem het maar op. Goede sportkleding laat je daadwerkelijk beter sporten, maar het heeft ook een psychologisch effect. Clarkson: 'If you wear activewear you are more active. It’s that simple. Many people who wear activewear in their day-to-day life don’t work out in it. But they are more active. They’re actually moving their bodies more. They might not be going to the gym or going for a run, but they might be walking to the shops or taking the stairs instead of the escalator. Because when you put sneakers on and activewear on, you will move your body. It’s a state of mind.'

 

7 nummers die perfect zijn om op te hardlopen >