Waarom je GEEN make-up moet dragen als je gaat sporten

Mocht je dat nog steeds doen: stoppen!

Goed, je sport natuurlijk voor je lichaam - of gewoon voor de endorfine die na een goede sportsessie vrijkomt -, maar ondertussen is het fijn als je huid na een zweetsessie intact blijft. Wat je dan niet moet doen? Make-up ophouden tijdens het sporten. Goed om te weten, nu steeds meer merken met make-upproducten komen die 'bedoeld zijn voor het sporten'.

Joshua Zeichner, dermatoloog en director van Cosmetic and Clinical Research in Dermatology van het Mt. Sinai Hospital, aan Teen Vogue: 'De kleine pigmentdeeltjes in vloeibare make-up kunnen je porieën verstoppen en breakouts veroorzaken.'

Advertisement - Continue Reading Below

De boosdoener: de combinatie van zweet en make-up, die roodheid en een prikkend gevoel kan veroorzaken. Eenmaal een slechte huid, wordt sportzweet nóg vervelender om mee te dealen. Heidi Waldorf, New Yorkse dermatoloog: 'Zweet kan de huid van acnegevoelige mensen (die uitdrogende crèmes zoals benzoylperoxide of tretinoïne gebruiken) verergeren.' 

Niet dat zweet alléén maar slecht is. Zeichner: 'Zweten tijdens sporten is noodzakelijk. Het houdt natuurlijk je lichaamstemperatuur in balans, en door het zweten verlies je ook vuiligheid en vettigheid.'

Meest gelezen

 
Op een bepaalde manier is zweten dus een soort deep cleanser voor je huid - mits er geen make-up op zit én je dat zweet ook weer van je gezicht veegt na je work-out. Waldorf: 'It’s important to wash the face immediately afterward and reapply sunscreen.'

Kun je écht niet zonder (een beetje) make-up tijdens je sportsessie? Ga dan voor een getinte moisturizer, adviseert Zeichner. 'Over het algemeen "ademen" moisturizers beter dan foundation.'

Weet je dat ook weer.